Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Black Vinyl Classics skupia wokół siebie różne gatunki muzyczne, które wypływają z gatunku muzyki klasycznej
Druga edycja wydarzenia odbywać się będzie w najbliższy weekend (13-15 października) w Pionkach. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest dr hab. Andrzej Wojciechowski. Festiwal objęty został Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Poniżej pełny program wydarzenia, wraz z opisem koncertów:
Program Festiwalu:
13.10.2023 r. godz. 18:00
Inauguracja Festiwalu
Wielka Gala Operowo-Operetkowa
„Twoim jest serce me…”
Sala Koncertowa
Miejski Ośrodek Kultury w Pionkach
Wstęp wolny
Orkiestra Festiwalowa pod Dyrekcją Mieczysława Smydy:
Soliści:
Joanna Nawrot – sopran
Piotr Maciejowski – tenor
Tomasz Janczak – tenor
Łukasz Wroński – tenor
Kamil Pękala – baryton
Koncert inauguracyjny II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Black Vinyl Classics to Gala Operowo-Operetkowa z udziałem wspaniałych solistów, artystów teatrów operowych w kraju i za granicą. W programie znalazły się walce, czardasze i neapolitańskie kantyleny. Zabrzmią najpiękniejsze arie i duety operowo-operetkowe, nie zabraknie również wielkich przebojów z repertuaru Jana Kiepury.
Koncert poprowadzi dr Jarosław Praszczałek
14.10.2023 r. godz. 18:00
Koncert Zagan Acoustic
Sala Koncertowa
Miejski Ośrodek Kultury w Pionkach
Wstęp wolny
Koncert zespołu Zagan Acoustic, formacji muzycznej oscylującej wokół muzyki klezmerskiej, folkowej, awangardowej, jak i własnych kompozycji.
Muzycy od ponad 10 lat koncertują na estradach koncertowych w Polsce i Europie. Nie ma gatunku w którym nie potrafiliby się odnaleźć. Wyraziste brzmienie, wirtuozeria i duże poczucie humoru to najczęściej pojawiające się słowa w recenzjach. Grają zarówno klimatyczne koncerty kameralne, jak również duże przedsięwzięcia organizowane m.in. przez Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonię Kameralną Sopot, Filharmonią Łódzką, Filharmonię Szczecińską czy Filharmonią Dolnośląską. Trzon repertuaru stanowią kompozycje autorskie, wykonywane również z towarzyszeniem orkiestry kameralnej.
Zagan Acoustic koncertuje m.in. z jazzmanem Krzesimirem Dębskim, Akademickim Chórem Uniwersytetu Gdańskiego. Za swój kunszt wykonawczy otrzymali wyróżnienie specjalne na XVIII Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W swojej dyskografii posiadają 5 płyt, wśród nich debiutancki krążek „3:1” czy płyta inspirowana muzyką folkową „Folk&Roll”.
Koncert będzie formą opowieści ludzi, miast i wsi, dedykowany codziennym i prostym historiom. Muzyka Zagan Acoustic ma w sobie posmak wędrówki po różnych kulturach, krajobrazach, przemierzanych z zainteresowaniem, narracja buduje wielobarwną mozaikę, której także przyświeca podróżnicza dramaturgia, akcentowana przez mnogość odniesień w kolejnych utworach. W programie jest miejsce dla tradycji chorwackiej, kujawskiej czy izraelskiej. Czwórka muzyków zręcznie między tymi stylistykami lawiruje, tworząc bardzo skoczną, ludyczną, ale jednocześnie pełną erudycji wizję muzyki.
W programie muzyka inspirowana polską, jak i europejską kulturą muzyczną:
Bogurodzica, Kujawiak, Hora
Wykonawcy
Paweł Zagańczyk-akordeon
Andrzej Wojciechowski-klarnet
Joachim Łuczak – skrzypce
Jarosław Stokowski-kontrabas
Partnerem koncertu jest Instytut Pamięci Narodowej oraz Biuro Wydarzeń Kulturalnych IPN
15.10.2023 r. godz. 17:00
Requiem d-moll W. A. Mozart
Kościół NMP Królowej Polski w Pionkach
Wstęp wolny
Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Szymona Makowskiego
Soliści:
Joanna Nawrot – sopran
Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran
Piotr Maciejowski – tenor
Sebastian Marszałowicz – bas
Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta należy do najsłynniejszych utworów z gatunku mszy żałobnej. Jest to ostatnie, nieukończone dzieło wiedeńskiego mistrza. Trudu dopisania ostatnich części oraz uzupełnienia szkiców podjął się uczeń Franz Xaver Süssmayr. Muzyka zachwyca dojrzałością i dramaturgią brzmienia.
Czworo znakomitych śpiewaków wraz z chórem i orkiestrą zaprezentuje interpretację mozartowskiego Requiem. Msza żałobna, ostatnie dzieło genialnego kompozytora, pisane na łożu śmierci na zamówienie tajemniczego zleceniodawcy jest jedną z najbardziej znanych pozycji w całym klasycznym repertuarze. Wielokrotnie wykorzystywana w najróżniejszych kontekstach obrosła z biegiem czasu swoistą legendą łączącą rzeczywiste dzieje ostatnich miesięcy życia kompozytora z biograficzną fikcją. Niewątpliwie jest, że Requiem wciąż na nowo zachwyca słuchaczy śpiewnym Introitem, monumentalną fugą Kyrie, dramatyzmem sekwencji Dies Irae i wzruszającą Lacrimosą.