Chemia lakiernicza – jaką wybrać, aby samodzielnie naprawić karoserię?




Odpryski czy zarysowania na karoserii powstają częściej niż życzyliby sobie tego właściciele samochodów. Skazy na lakierze nie tylko sprawiają, że auto nie prezentuje się najlepiej, ale też znacząco obniżają jego wartość. Nie każda rysa wymaga jednak interwencji lakiernika – część z nich możesz naprawić samodzielnie, jeśli odpowiednio się do tego przygotujesz. Sprawdź więc, jakie akcesoria i chemia blacharska będą najlepsze, aby szybko opanować sztukę lakierniczą i przywrócić blask zniszczonej karoserii.

Czy warto samodzielnie lakierować samochód?

Samodzielne maskowanie niedoskonałości i zarysowań na lakierze auta może kusić. Jest tanie, szybkie i wydaje się naprawdę proste. Co prawda, lakier po samodzielnych poprawkach nie zawsze wygląda tak, jakby dopiero co zjechał z taśmy produkcyjnej, ale dziś lakierowanie jest zdecydowanie prostsze niż jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu i daje lepsze efekty.

Obecnie dostępna na rynku chemia lakiernicza jest łatwa w użytku, dobrze się rozprowadza i – co najważniejsze – nabycie produktów profesjonalnych nie stanowi żadnego problemu. Nie musisz obawiać się więc, że otrzymasz pośledniej jakości lakier, który szybko zacznie się łuszczyć lub dostaną się pod niego pęcherzyki powietrza. Oczywiście amatorskie artykuły lakiernicze dalej są sprzedawane, dlatego warto zaopatrywać się tylko w sklepach, które oferują profesjonalną chemię blacharsko-lakierniczą.

Pamiętaj jednak, że samodzielne przywrócenie wyglądu lakieru do pierwotnego stanu jest przeważnie nieosiągalne, dlatego większe usterki warto oddać w ręce zawodowca. 

Niezbędnik chemii blacharsko-lakierniczej. Czego będziesz potrzebować?

Podstawą do uzyskania przynajmniej zadowalających efektów samodzielnego lakierowania karoserii jest po pierwsze – dobre przygotowanie powierzchni, a po drugie – odpowiednia chemia blacharsko-lakiernicza i akcesoria pomocnicze. Co jest niezbędne, a co dodatkowo ułatwi Ci pracę?

Zaopatrz się w:

  • produkty do czyszczenia – przed przystąpieniem do właściwej pracy, należy dokładnie oczyścić, a następnie osuszyć powierzchnię. Warto zaopatrzyć się w odtłuszczacz, który pozwoli Ci usunąć wszelkie zanieczyszczenia, nawet te niekoniecznie widoczne gołym okiem. Karoserię osuszaj czystą ściereczką, która dobrze absorbuje wodę i nie pozostawia mikroskopijnych kawałków włókien na powierzchni samochodu. Doskonale nada się do tego mikrofibra,
  • podkład – rzadko bywa tak, że karoseria jest od razu gotowa do lakierowania. W przypadku rozległych lub głębokich zniszczeń należy najpierw wyrównać powierzchnię i zabezpieczyć ją przed rdzą. Pomogą Ci w tym podkłady. Te dostępne są w kilku rodzajach: akrylowe, epoksydowe oraz reaktywne. Podkłady zwiększają też przyczepność powierzchni, dzięki czemu łatwiej nałożyć równomierną warstwę lakieru, a powstała w ten sposób powłoka będzie trwalsza,
  • lakier – rzecz jasna, należy go dopasować do typu lakieru karoserii. W zależności od tego wybierz: lakier bazowy lub lakier efektowy (metalik lub perła). Aby utrwalić i wzmocnić nałożoną powłokę, warto nanieść również dodatkową warstwę lakieru bezbarwnego,
  • produkty polerskie – są przeznaczone do polerowania ręcznego lub za pomocą polerek rotacyjnych. Ważne, aby wybrać produkt, który jest przeznaczony do konkretnego typu pracy. Pasty do polerowania ręcznego zachowują się inaczej niż te do użytku z maszyną.

W zależności od stopnia uszkodzeń mogą przydać Ci się również: szpachla wraz z plastikowymi lub gumowymi ściągaczkami (do wypełniania głębokich wgnieceń). Pomocne będą także środki ochrony osobistej – przynajmniej rękawiczki oraz maska, która zapobiegnie dostawaniu się aerozolu do dróg oddechowych. Jeśli lakierujesz większą powierzchnię karoserii lub duży element samochodu, np. zderzak, rozważ również zakup kombinezonu lakierniczego, który ochroni Twoją odzież wierzchnią przed zabrudzeniem.

Na co zwracać uwagę podczas używania chemii blacharskiej?

Pamiętaj, aby zawsze postępować zgodnie z zaleceniami producentów – w przypadku dużej części produktów nawet niewielkie odstępstwa od instrukcji mogą zniweczyć cały efekt lakierowania. Poza tym:

  • lakieruj w dobrze wentylowanym garażu – zmniejszysz w ten sposób ryzyko, że na świeżo położonym lakierze osiądzie kurz i inne zanieczyszczenia,
  • nanoś lakier przy ciepłej pogodzie lub w ogrzewanym pomieszczeniu – optymalna dla tego środka temperatura wynosi 20-25°C,
  • aby dobrze rozprowadzić lakier, nakładaj go w bardzo cienkich warstwach co kilka minut.

Lakierowanie nie jest trudną sztuką, jak mogłoby się wydawać, ale wymaga sporo dokładności – a co najważniejsze, pomoże Ci sprawnie przywrócić świetny wygląd karoserii. Z właściwym podejściem i chemią lakierniczą będzie to łatwiejsze już za pierwszym razem.

Komentarze