Ciekawostki kolejowe – nieznane fakty o polskich pociągach



Polska kolej szczyci się bogatą historią, wypełnioną większymi i mniejszymi ciekawostkami. Oto garstka ciekawych informacji nie tylko dla miłośników pociągów! Te fakty z pewnością zaskoczą zarówno fanów kolei, jak i turystów podróżujących tym środkiem transportu po naszym kraju i poza nim.

Interesujące nowinki dla miłośników kolei

Jaki pociąg jeżdżący po Polsce jest najstarszy, gdzie znajduje się najdłuższy tunel i jaka trasa jest najdłuższa? Przedstawiamy najbardziej interesujące ciekawostki związane z koleją w naszym kraju. To informacje, które mogą pomóc Ci przygotować fascynującą podróż!

Najstarszy pociąg

„Babcia”, jak czule nazywany jest pociąg elektryczny EN57-038, wyjechała z fabryki 9 maja 1963 roku i nadal służy pasażerom Kolei Mazowieckich. Taka data produkcji czyni z „Babci” najstarszy wciąż eksploatowany pociąg elektryczny w Polsce. Ponad 60-letnia maszyna rozpoczęła swoją służbę w Krakowie, jeździła na trasach do Tarnowa, Suchej Beskidzkiej czy Nowego Sącza i obsługiwała pasażerów linii Przewozów Regionalne (obecnie POLREGIO). W taborze Kolei Mazowieckich znajduje się od sierpnia 2003 roku. W 2022 roku pociąg EN57-038 przeszedł dużą przemianę, która obejmowała m.in. odmalowanie zestawu na oryginalne barwy – żółty i granatowy. Są one nawiązaniem do dawnych kolorów Pafawagu, czyli wrocławskiej fabryki odpowiedzialnej za produkcję właśnie tego modelu.

Najdłuższy tunel

Wybierając się w podróż pociągiem trasą z Kłodzka do Wałbrzycha, warto nastawić się nie tylko na podziwianie naturalnego piękna tamtych regionów, lecz także na niezapomniane doświadczenia podczas samej jazdy. Pociąg jadący tą trasą przejeżdża przez dwa imponujące tunele. Za stacją w Jedlinie Górnej, pod górą Mały Wołowiec znajdują się wyloty najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obydwa z nich mają eliptyczny kształt i biegną równolegle do siebie. Ich długość to 1 601 i 1 560 metrów, jednak krótszy nie jest obecnie w użytku.

Najdłuższa trasa kolejowa pociągu

Jeżeli lubisz długie wyprawy koleją, to z pewnością zainteresuje Cię trasa, jaką pokonuje pociąg kategorii IC z Przemyśla do Świnoujścia. To aż 1 054 kilometry! Maszyna po drodze zatrzymuje się na stacjach takich jak Kraków, Częstochowa, Wrocław czy Poznań. Ile zajmuje pokonanie tej trasy? Na taką podróż trzeba sobie zarezerwować niewiele więcej niż 14 godzin – w tym czasie można „przeciąć” całą Polskę i zobaczyć wiele interesujących widoków z okna pociągu. Bilet na tę trasę kupisz m.in. przez portal EuroPodróże.

Najkrótsza trasa kolejowa

Najkrótsza trasa kolejowa w Polsce ma długość zaledwie 3 kilometrów, a pociąg zatrzymuje się na 4 przystankach. Czas samego przejazdu to 10 min. Gdzie jeździ ta maszyna? Przejechać się nią można na trasie Pleszew Miasto–Pleszew. Ta krótka linia kolejowa jest jedyną wąskotorową trasą, po której pociągi jeżdżą każdego dnia: mieszkańcy tej miejscowości mogą skorzystać z 12 kursów dziennie w każdą stronę.

Najdłuższy most drogowo-kolejowy

Najdłuższy most drogowo-kolejowy w Polsce jest położony w Grudziądzu na dolnej Wiśle, ok. 7 km na północ od mostu autostradowego pod Grudziądzem. Wykonany ze stali, kratownicowy most składa się z aż 11 przęseł o rozpiętości 100 metrów. Grudziądzki most został wybudowany pod zaborem pruskim w latach 1876–1879. Podczas II wojny światowej został dwukrotnie zniszczony – raz w 1939 roku przez Wojsko Polskie i raz w 1945 przez Wehrmacht. Odbudowano go według projektu Franciszka Szelągowskiego w latach 1947–1951.

Porzucony pociąg Orient Express w Polsce

Ciekawostką dla fanów kolei może być też luksusowy skład legendarnego Orient Expressu, który można znaleźć… na bocznicy kolejowej w Małaszewiczach (woj. lubelskie). Stoi tam od 2008 roku – warto jednak przyjrzeć się także jego wcześniejszej historii. W 1993 roku austriacka firma wynajęła go Rosjanom z Orient-Express Serwis, po czym przez 12 lat zestaw jeździł do Władywostoku i Pekinu. Po zakończeniu kursowania utknął on właśnie w Małaszewiczach. Stało się tak, gdyż za wschodnią granicą musiał używać szerszych kół (1 520 mm), a węższe (1 435 mm) wersje pozostawiono na przechowanie w białoruskim Brześciu, niedaleko granicy z Polską – ok. 20 km od Małaszewicz, gdzie od dawna stoi pozostawiony przez białoruską kolej.

Tanie bilety kolejowe kupisz na https://www.europodroze.pl/

Pociąg ma nieuregulowany status prawny. Teoretycznie należy do austriackiej firmy i miał być nawet przeniesiony do Wiednia, jednak białoruskie koleje wyliczyły sobie olbrzymią kwotę za przechowywanie normalnotorowych wózków. Skład Orient Expressu stoi więc na bocznicy w niewielkiej, przygranicznej miejscowości i stopniowo niszczeje – na razie trudno określić, jakie będą jego dalsze losy.

Komentarze