Elektrownia skonfrontuje się filmowo



Po 29 latach powraca Przegląd Konfrontacje Filmowe

Geneza powstania tego przeglądu sięga połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, a ostatnia edycja tego cyklu miała miejsce w 1993 roku. Inna dystrybucja kinowa i brak internetu powodowały, że w tamtych czasach była to obowiązkowa pozycja dla każdego kinomana.

W dniach od 9 do 18 września w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zostanie wyświetlonych 14 tytułów. Każdy z nich był nagrodzony na najważniejszych festiwalach filmowych świata. Obrazy, które składają się na tegoroczny przegląd zostaną zaprezentowane przedpremierowo. Większość z nich trafi do kin dopiero za kilka miesięcy, a niektóre w ogóle. O tym, czyje produkcje będzie można zobaczyć podczas przeglądu mówi Leszek Sikora, szef Kina Studyjnego MCSW Elektrownia:

Dodajmy, że kino Elektrownia znalazło się pośród osiemnastu najlepszych kin studyjnych w Polsce.

Poniżej cały festiwalowy repertuar:

 

9 IX piątek

Godz. 18.15 – TORI i LOKITA, reż. Bracia Dardenne (Nagroda 75 lecia – Cannes), czas trwania: 88 min.

Najnowszy film braci Dardenne, dwukrotnych laureatów Złotej Palmy na festiwalu w Cannes (za Rosettę i Dziecko), którzy pozostają filmowym sumieniem Europy.

Dzieciaki z Beninu – Tori i Lokita – dostały się do Europy niebezpiecznym szlakiem przez Morze Śródziemne i starają się o prawo pobytu w Belgii. Podają się za rodzeństwo, ale czy faktycznie nim są? Bez żadnych papierów nie mogą tego udowodnić, nie mają też prawa pracować. Jedyną szansą na zarobek staje się sprzedaż narkotyków.

Czy  uda im się wyrwać z błędnego koła, w które wciąga migrantów świat przemocy.

Godz. 20.00 – W TRÓJKĄCIE, reż. Ruben Ostlund (Złota Palma – Cannes), czas trwania: 147min.

Nagrodzony już po raz drugi canneńską Złotą Palmą Ruben Östlund zabiera nas w szalony rejs luksusowym statkiem z piękną gwiazdką instagrama Yayą (Charlbi Dean), początkującym modelem Carlem (Harris Dickinson) oraz wiecznie pijanym kapitanem (przezabawny Woody Harrelson). Na statku bawią się celebryci i bogacze – emerytowani handlarze bronią, rosyjski król nawozu, podstarzałe diwy i zrzędliwe milionerki.

Rejs po szmaragdowych morzach zamienia się w jazdę bez trzymanki, przy której katastrofa Titanica to romantyczny wypadek przy pracy.

 

10 IX sobota

Godz. 18.15 – SUNDOWN, reż. Michel Franco, (Konkurs Główny – Wenecja), czas trwania: 82 min.

Najnowszy film Michela Franco (Opiekun, Nowy porządek), objawienie festiwalu w Wenecji, w zaskakujący sposób łączy thriller z love story, ani na chwilę nie rezygnując z przewrotnej gry z widzem.

Alice (Charlotte Gainsbourg) i Neil (Tim Roth) spędzają urlop w Acapulco. Luksusową sielankę przerywa niespodziewany telefon, który zmusi ich do zmiany planów, a w głowie Neila pojawi się pokusa, by całkowicie zmienić swoje życie.

Sundown stawia najważniejsze pytania o to, co naprawdę czyni nas szczęśliwymi. Pieniądze? Miłość? Więzi? A może ich brak?

Godz. 20.00 – NOSTALGIA, reż. Mario Martone (Konkurs Główny – Cannes), czas trwania: 117 min.
Felice Lasco (magnetyczny Pierfrancesco Favino, gwiazda „Zdrajcy”) powraca po 40 latach do Neapolu i swojej matki. Wiedziony poczuciem winy i tęsknotą, otumaniony naiwną wiarą w rozgrzeszenie, nie zauważa, że Sanità, dzielnica katakumb, nędznych suteren i splątanych uliczek, zasysa go jak bagno. Sprzymierzony z walczącym z mafią księdzem i niepogodzony z własną mroczną przeszłością, Felice próbuje znaleźć starego przyjaciela, zapominając, że nostalgia bywa pułapką.
Opowieść o fatum i spotkaniu z cieniem – ukrytym w labiryncie miasta i w labiryncie duszy.

 

11 IX niedziela

Godz. 18.00 – PAMFIR, reż. Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk  (Quinzaine des Realisateurs – Cannes), czas trwania: 100 min.
Surowy i przejmujący do szpiku kości film pokazywany premierowo na tegorocznym festiwalu w Cannes. Mroczny portret ukraińskiej prowincji w formie kryminalnego dramatu.
Dawny przemytnik Leonid, zwany przez znajomych Pamfirem, pracuje w Polsce, by uczciwie zapewnić byt rodzinie. Po powrocie do domu, wioski na granicy Ukrainy z Rumunią, musi zmierzyć się ze swoją przeszłością – jego syn podpala cerkiew, która okazuje się własnością mafii. Leonid musi uruchomić dawne przestępcze kontakty, by spłacić dług, a każda decyzja bohatera wciąga go coraz głębiej w sieć korupcyjnych i kryminalnych układów.

Godz. 20.00 – BOHATER, reż. Ashghar Farhadi  (Grand Prix – Cannes),  czas trwania: 127 min

Pokazywany w konkursie głównym festiwalu w Cannes „Bohater” to fascynujący dramat o mężczyźnie, który odbywa karę więzienia za długi.

Podczas dwudniowej przepustki w ręce Rahima trafia torba z kosztownościami – mężczyzna staje przed dylematem, czy przywłaszczyć zgubę, spłacić wierzyciela i zapewnić sobie wolność, czy też postąpić zgodnie ze swoim sumieniem i odnaleźć właściciela.

 

12 IX poniedziałek

Godz. 18.00 – BLISKO, reż. Lucas Dhont, (Grand Prix – Cannes), czas trwania: 105 min.
Najpiękniejszy film tegorocznego festiwalu w Cannes.
Nagrodzone Grand Prix Blisko Lukasa Dhonta to sensualna, czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić Rémiego.

Godz. 20.00 – ALCARRAS, reż. Carla Simon (Złoty Niedźwiedź – Berlinale),  czas trwania: 120 min.

Wielki powrót autorki „Lata 1993”. Nagrodzona Złotym Niedźwiedziem na Berlinale opowieść o blaskach i cieniach codziennego życia rolników z katalońskiej wioski.

Carla Simón ponownie umieszcza w centrum wydarzeń dziecięcych bohaterów, co nadaje błahym, pozornie nieefektownym wydarzeniom walor niezwykłości. Ale autobiograficzna szczerość, ciepło i poczucie humoru mają w „Alcarràs” wydźwięk polityczny. Przejmujący film o starciu tradycji z nowoczesnością i bohaterach zmuszonych do dokonania wyboru między pragmatyzmem a idealizmem.

 

13 IX wtorek

Godz. 20.00 – PODEJRZANA, reż. Park Chan-wook (Najlepsza Reżyseria – Cannes), czas trwania: 138 min.

Żonaty policjant poznaje młodą wdowę, której mąż zginął w wypadku. Już wkrótce zaczyna nocować pod jej oknem, obserwując codzienność kobiety. Z czasem wyniszczająca obsesja zamienia się w miłość. A może miłość zamienia się w obsesję?

Podejrzana to chyba najpiękniejszy romantyczny film roku, o miłości, której nikt nie zauważył i której być może wcale nie było. Ale skoro jej nie było, to dlaczego tak boli?

 

14 IX środa

Godz. 20.00 – PRZEŚWIETLENIE, reż. Cristian Mungiu (Konkurs Główny Festiwalu w Cannes), czas trwania: 125 min.

Wielowątkowy film rumuńskiego reżysera to straszno-śmieszna, cierpka, boleśnie realistyczna, ale mająca metafizyczne przebłyski opowieść o globalizacji, kryzysie męskości i nacjonalizmie.

Akcja dzieje się na cichej, transylwańskiej prowincji, pełnej uprzedzeń i zadawnionych urazów, które eksplodują wraz z pojawieniem się w tutejszej piekarni nowych pracowników: emigrantów ze Sri Lanki.

 

15 IX czwartek

Godz. 20.00 – IO, reż. Jerzy Skolimowski (Nagroda Jury – Cannes), czas trwania: 86 min.

IO to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury.

Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla.

 

16 IX piątek

Godz. 20.00 – SILENT TWINS, reż. Agnieszka Smoczyńska (Konkurs Un Certain Regards – Cannes), czas trwania: 113 min.

Przejmujący do szpiku kości film Agnieszki Smoczyńskiej (Córki dancingu, Fuga) z Letitią Wright i Tamarą Lawrence w tytułowych rolach.

Oparta na reportażu Marjorie Wallace prawdziwa historia June i Jennifer Gibbons, czarnych bliźniaczek z Walii, które od dzieciństwa rozmawiały tylko ze sobą. Odmawiające komunikacji werbalnej z rodziną i rówieśnikami siostry tworzą symbiotyczny, choć niepozbawiony rywalizacji duet.

Ich życie toczy się za zamkniętymi drzwiami dziewczęcego pokoju: w wyobraźni, we wspólnych (z wiekiem coraz mniej niewinnych) grach i na kartach książek, które piszą. Historia nastoletniego buntu czy ekscentrycznej zabawy, która wymknęła się spod kontroli? A może studium toksycznej miłości, tak silnej, że świat zewnętrzny przestaje mieć znaczenie, gdy normalne życie jest niemożliwe?

 

17 IX sobota

Godz. 20.00 – NITRAM, reż. Justin Kurzel (Najlepszy Aktor – Cannes), czas trwania: 112 min.

Hipnotyczny thriller psychologiczny z fenomenalną rolą nagrodzonego w Cannes Caleba Landry’ego Jonesa. Film inspirowany życiem Martina Bryanta, sprawcy największej masowej strzelaniny w historii Australii w 1996 roku.

Nitram to pogłębiona próba zrozumienia, co sprawiło, że przeciętny, nieco oderwany od rzeczywistości chłopak wkroczył na ścieżkę zbrodni. Justin Kurzel (Snowtown, Prawdziwa historia gangu Kelly’ego, Makbet) po raz kolejny udowadnia, że rodzinne problemy, emocjonalne deficyty i dorastanie w samotności to wybuchowa mieszanka.

Precyzyjnie wyreżyserowane kino, które zamiast szokować brutalnymi scenami, budzi instynktowny niepokój.

 

18 IX niedziela

Godz. 20.00 – HOLY SPIDER, reż. Ali Abbasi (Najlepsza Aktorka – Cannes), czas trwania: 116 min.

Ali Abbasi (Granica) sięga po opartą na faktach historię seryjnego zabójcy pracownic seksualnych z irańskiego miasta Meszhed.

Mężczyzna twierdził, że chciał tylko „oczyścić” ulice ze zła. Z pomocą grającej dziennikarkę śledczą Zar Amir-Ebrahimi (nagroda dla aktorki w Cannes) reżyser ukazuje rzeczywistość, w której brutalnym szaleńcom tylko się przyklaskuje, a walczące o życie kobiety uważa za bezwartościowe.

Porażający thriller o świecie, który wydaje się aż nadto znajomy.

Komentarze