full screen background image
nniemen

Niemen mniej znany

24 lutego w sklepach pojawi się najnowsza płyta Natalii Niemen pt. „Niemen mniej znany”. Album promuje piosenka „Pojutrze szary pył”.
Krążek zawiera wybrane przez Natalię piosenki z dwóch ostatnich płyt studyjnych Niemena, „Terra Deflorata” oraz „spodchmurykapelusza”.

Artystka pragnie przybliżyć szerszej publiczności twórczość swojego taty, tę mniej znaną, mniej rozpowszechnioną. Natalia wybrała utwory z dwóch ostatnich płyt Czesława Niemena; „Terra Deflorata” oraz „spodchmurykapelusza”. Na płycie znalazły się wybitne kompozycje Czesława Niemena m.in. Terra Deflorata, Pojutrze szary pył, spodchmurykapelusza, czy Począwszy od Kaina wykonany w duecie z nietuzinkowym artystą Krzysztofem Zalewskim.

Wydawnictwo Natalii to również prawdopodobnie pierwsza próba przełożenia tych wybitnych kompozycji i aranżacji na język zespołu instrumentalistów. Od lat 80. Czesław Niemen był samowystarczalnym multiinstrumentalistą, a do tworzenia i wykonywania swojej muzyki zatrudnił, jak sam ją nazwał – robotestrę, czyli zaawansowaną, cyfrowo-analogową „machinerię” instrumentów.
– Stanowiło to pewną trudność. Wszak dojrzałą twórczość Czesława Niemena cechuje wielozłożoność faktury kompozycji i aranżacji, ale też zastosowanie nietypowego instrumentarium. Tzw. robotestra, jak ojciec nazywał swoją muzyczną machinę, czyli zestaw instrumentów elektronicznych, robiła za zespół daleko wykraczający poza tradycyjny skład rozrywkowy. Owe kompozycje różnią się od siebie strukturą. Niektóre były dość proste do odczytania i zinterpretowania. Praca nad innymi zajęła nam dużo więcej czasu. Dlatego śmiało mogę podsumować, iż największą trudność stanowiły dla nas kwestie wyłuskania kluczowych linii melodycznych i kontrapunktów oraz przełożenie ich na „żywe” brzmienia, a także zwyczajne „wbicie” sobie do palców i głów nieoczywistości i zmienności form kompozycji trudniejszych – mówi Natalia Niemen.

W nagraniach płyty udział wzięli.: Tomasz Kałwak (instrumenty klawiszowe), Piotr Baron (Sax, klarnet basowy), Adam Szewczyk (gitary), Sławek „Kosa” Kosiński (gitary), Irek Głyk (bębny), Wojtek Gąsior (bas), Paweł „Bzim” Zarecki (fortepian), gościnnie Krzysztof Zalewski (głos). Do zmiksowania płyty Natalia zaprosiła znakomitego realizatora dźwięku, zdobywcę nagrody Grammy za realizację dźwięku – Voytka Kochanka. Za produkcję muzyczną odpowiadają autor muzyki teatralnej, multiinstrumentalista, kompozytor i aranżer Piotr Dziubek oraz Natalia Niemen.

Na płycie „Niemen mniej znany”, sł. i muz. Czesław Niemen znalazły się piosenki: POJUTRZE SZARY PYŁ, POCZĄWSZY OD KAINA, ZEZOWATA BIEDA, SPOJRZENIE ZA SIEBIE, TRĄBODZWONNIK, DOLONIEDOLA, SPODCHMURYKAPELUSZA, ANTROPOCOSMICUS, JAGODY SZALEJU, TERRA DEFLORATA, NIE WYSZEPTUJ, STATUS MOJEGO JA, ŚMIECH MEGALOZAURA.

Teledysk do piosenki „Pojutrze szary pył”

Natalia Niemen –wokalistka, altowiolistka, autorka muzyki i tekstów, a także artystka sztuk plastycznych, w której to dziedzinie jest samoukiem. Z muzyką i sztuką związana jest od najmłodszych lat. Jest absolwentką warszawskiej szkoły muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w klasie altówki. Publiczną działalność muzyczną rozpoczynała jako chórzystka w zespole Natalii Kukulskiej, z którą koncertowała i wzięła udział w nagraniach jej dwóch pierwszych płyt, „Światło”(1996) i „Puls”(1997). W 1998 r. Natalia wydała debiutancki album „Na opak”. Od 20 – stu lat współpracuje jako solistka z zespołem „Trzecia godzina dnia”, z którym nagrała 5 płyt: „Hosanna”(1998), „Na żywo”(2001), „Ps” (2008), „Uratowani”(2012) i „Kolędy świata” (2014). W roku 2000 rozpoczęła współpracę z zespołem „New Life’m”, którego pełnoetatowa wokalistką była przez 4 lata. W takiej roli nagrała z grupą jeden album „Dla ciebie i dla mnie”(2002). Od sześciu lat zajmuje się twórczością autorską (m. in. koncerty z cyklu „Natalia Niemen Kameralna”) oraz propagowaniem mało znanej i niedocenionej twórczości muzyczno – poetyckiej swojego taty, Czesława Niemena. Jesienią 2016 wydana została w formie wywiadu – rzeki książka „Niebo będzie później”, która jest zapisem rozmów Szymona Babuchowskiego z Natalią. Obecnie Natalia przygotowuje się do pracy nad własnymi kompozycjami i tekstami, które planuje wydać w formie autorskiej płyty. Zarówno w tworzeniu muzyki, jak i w wyrazie wokalnym artystka inspiruje się starym rhytm’n’bluesem, rock’n’rollem, ekspresją pieśniarzy flamenco, ale także chorałem gregoriańskim i muzyką cerkiewną.

Komentarze