Obowiązek posiadania aktualnej umowy



Właściciele lokali przeznaczonych na działalność gospodarczą mają obowiązek posiadania aktualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych

Jak informuje Urząd Miasta w Radomiu z nieruchomości niezamieszkałych bądź w części wykorzystywanych na cele mieszkaniowe odbierane powinny być odpady gromadzone w sposób selektywny. Nie powinny być zmieszane z odpadami z gospodarstw domowych. Do czego zobowiązani są właściciele nieruchomości „mieszanych” mówi kierownik Biura Informacji Prasowej i Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu Katarzyna Piechota-Kaim:

Przypomnijmy, do nieruchomości niezamieszkałych zalicza się między innymi placówki medyczne i edukacyjne. Należą do nich także lokale gastronomiczne, obiekty handlowe, warsztaty, biura, sklepy czy Rodzinne Ogródki Działkowe.

Szczegóły poniżej ze strony Urzędu Miasta w Radomiu, radom.pl:

Urząd Miejski w Radomiu przypomina o obowiązku posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych wytworzonych na nieruchomościach niezamieszkałych oraz na nieruchomościach, które w części wykorzystywane są na cele mieszkaniowe, a w części mają inne przeznaczenie.

W związku z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Umowa taka musi zapewniać odbieranie odpadów gromadzonych w sposób selektywny.

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in.: szkoły, przedszkola, urzędy, ośrodki zdrowia, lokale gastronomiczne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ROD itp.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną  na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.

Właściciele nieruchomości tzw. „mieszanych” zobowiązani są wobec powyższego do:

–      uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;

–      indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza, w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej, uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej, co jest zgodne z art. 6j ust. 4a.

Jednocześnie przypominamy prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstw domowych z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Prezydent Miasta Radomia jest uprawniony do wykonywania kontroli posiadania umów na odbieranie odpadów komunalnych. W przypadku braku takiej umowy wydana zostanie decyzja określająca wysokość opłat za usługę odbierania odpadów, z zastosowaniem górnych stawek opłat za taką usługę.

Zgodnie z uchwałą Nr LXXXIX/848/2023 Rady Miejskiej w Radomiu  z dnia 30 stycznia 2023r. stawki  te  wynoszą 400 zł brutto za 1 m3, jeżeli odpady zbierane i odbierane są w sposób selektywny oraz 590 zł brutto za 1m3,  jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Foto.: depositphotos.com

Komentarze



CLOSE
CLOSE