full screen background image

Radomskie lotnisko dwa razy większe od Modlina



Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” podało szczegóły dotyczące rozbudowy radomskiego lotniska w latach 2019-2020. Do najważniejszych inwestycji należy budowa terminala, drogi startowej oraz układu drogowego. – Port lotniczy w Radomiu, który ma zostać uruchomiony w listopadzie przyszłego roku, będzie dwa razy większy od lotniska w Modlinie przy funkcjonowaniu w trybie 24-godzinnym – opisywał Ireneusz Kołodziej z firmy ARUP.

Rozbudowa części lotniczej Portu Radom-Sadków w latach 2019-2020 będzie obejmowała wydłużenie drogi startowej do 2.500 metrów, zbudowanie nowej drogi kołowania, stworzenie 11 miejsc postojowych wokół terminala, z uwzględnieniem 2 stanowisk dla statków powietrznych kodu E, zbudowanie stanowiska odladzania dla 2 statków powietrznych kodu C lub 1 kodu E, zbudowanie magazynu urządzeń naziemnych (handling) oraz umożliwienie pracy lotniska w systemie 24/7 .

Ireneusz Kołodziej (ARUP), Michał Nowotny, Mariusz Szpikowski, Grzegorz Michorek (wszyscy z PPL)

– Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” od 2018 roku są właścicielem radomskiego lotniska, które zgodnie z koncepcją rozwinie się szczególnie na poziomie infrastruktury. Docelowo Port Lotniczy Radom-Sadków będzie dwa razy większy od Modlina. W ramach radomskiego projektu wyodrębniliśmy 5 głównych zadań inwestycyjnych. Będziemy mieć wydłużoną drogę startową do do 2500 m, całkiem nowy terminal z płytą postojową. Jeżeli chodzi o dojazd do lotniska to powstaną dwa niezależne wjazdy. Przepustowość fazy I to ok. 3 mln pasażerów rocznie. W pierwszej kolejności chcieliśmy także zwrócić uwagę na parkingi. Chcemy zapewnić bardzo dobrą jakość infrastruktury. Lotnisko będzie funkcjonować w trybie 24-godzinnym – mówił Ireneusz Kołodziej z firmy ARUP podczas konferencji prasowej, która odbyła się w piątek, 22 lutego br. w Warszawie.

Inwestycje w system drogowy to przede wszystkim uruchomienie zachodniej obwodnicy Radomia, która znacząco skróci czas dojazdu dla pasażerów z obszaru aglomeracji warszawskiej. – Sam projekt uruchomienia lotniska jest namacalną korzyścią dla Radomia. My, wybierając port lotniczy na Sadkowie, analizowaliśmy również drogi dojazdowe. W efekcie wyszło nam, że Radom stanie się swoistego rodzaju węzłem komunikacyjnym – zapowiedział prezes PPL Mariusz Szpikowski.

Rozbudowa Portu Lotniczego Radom-Sadków obejmuje także wybudowanie dróg dojazdowych do lotniska (od strony północnej i południowej). Powstaną także dwa parkingi krótkoterminowe oraz parking długoterminowy zlokalizowany w południowej części lotniska, dysponujący pojemnością 3000 miejsc postojowych. Pasażerowie będą dowożeni do budynku terminala autobusem kursującym w systemie wahadłowym.

Budowa terminala to inwestycja, od której zależy termin oddania radomskiego lotniska do użytku. – Nowy terminal jest najbardziej skomplikowaną inwestycją, gdzie zarówno faza projektowa, jak i wykonawcza trwają najdłużej. Dlatego planowany termin uruchomienia lotniska to listopad 2020 – dodał Ireneusz Kołodziej.

Nowy terminal ma zapewnić obsługę 3 milionów pasażerów rocznie (biorąc pod uwagę znaczącą sezonowość ruchu) oraz umożliwiać wykonywanie 70 operacji dziennie.

Komentarze