Wiosna Filmów w Elektrowni



W kinie Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia trwa festiwal Wiosna Filmów. Festiwalowe filmy wyświetlane są w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Festiwal potrwa do 8 czerwca.

Podczas festiwalu są wyświetlone najciekawsze filmy oklaskiwane i nagradzane na największych międzynarodowych festiwalach filmowych.

WIOSNA FILMÓW już na stałe wpisała się w kalendarz ważnych wydarzeń kulturalnych, otwierających wiosenny sezon w polskich kinach. W Elektrowni odbywa się po raz pierwszy.

O festiwalu rozmawiamy z Gościem Radia Radom, Leszkiem Sikorą, szefem kina w MCSW Elektrownia. Rozmawiała Małgorzata Pawlak.

004
5 VI – Dwie kobiety, dramat, reż. Martin Provost, Francja, Belgia 2017 (117’)
6 VI – Wilde Maus, komedia kryminalna, reż. Josef Hader, Austria 2017 (103’)
7 VI – Dusza i ciało, dramat, reż. Ildiko Enyedi, Węgry 2017 (116’)
8 VI – Konstytucja, komedia, reż. Rajkon Grlic, Chorwacja, Czechy, Słowenia, Macedonia 2016 (90’)

Wszystkie projekcje rozpoczynają się o godz. 20.

Opisy filmów:

5 VI – Dwie kobiety, dramat, reż. Martin Provost, Francja, Belgia 2017 (117’)
Claire jest samotną matką dorosłego syna. Z oddaniem pracuje jako położna, całkowicie poświęca się swojemu zajęciu. Gdy jej oddział położniczy ma zostać zamknięty, odrzuca propozycję zatrudnienia w większej klinice ponieważ nie może się zgodzić na stosowane tam metody i pojmowanie zawodu położnej. W międzyczasie odbywa pewną rozmowę telefoniczną, która przywołuje wspomnienia z młodości. Béatrice, dawna kochanka jej nieżyjącego już ojca, chce się z nią spotkać. Kobieta ta jest wygadana, barwna i egocentryczna, czyli stanowi całkowite przeciwieństwo skupionej i pomocnej Claire. Dlaczego więc nagle Béatrice zwraca się do niej o pomoc? Film o potrzebie zmian, a także odpowiedzi na pytanie czy stek z frytkami i kieliszkiem wina to naprawdę zdrowy obiad.

6 VI – Wilde Maus, komedia kryminalna, reż. Josef Hader, Austria 2017 (103’)
Georg jest pewnym siebie dziennikarzem jednej z wiedeńskich gazet. Jest uwielbiany, a równocześnie wywołuje strach, jak przystało na znanego krytyka muzycznego o ostrym piórze. Ale nagle zostaje ofiarą zwolnień grupowych. Zamiast jednak powiedzieć o tym młodej żonie, której myśli obecnie koncentrują się na pragnieniu urodzenia dziecka i pilnowaniu kolejnych owulacji, Georg zamierza się zemścić na byłym szefie. Znajduje pomocnika w dawnym szkolnym koledze, Erichu. Z początku niszczą to i owo, ale wkrótce ich działalność zamienia się w istną kampanię terroru. W międzyczasie Georg i Erich próbują uruchomić zrujnowaną kolejkę górską w wiedeńskim parku rozrywki Prater, legendarną „dziką mysz”.

7 VI – Dusza i ciało, dramat, reż. Ildiko Enyedi, Węgry 2017 (116’)
Od chwili gdy Maria zostaje kontrolerem jakości w rzeźni w Budapeszcie, zaczynają się zakulisowe szepty. W czasie lunchu w sterylnej kantynie młoda kobieta siada samotnie. Podchodzi do swojej pracy poważnie i ściśle przestrzega przepisów. Jej świat składa się z liczb i danych, które wryły się w jej pamięć od dzieciństwa. Jej szef, trochę starszy od niej Endre, to również spokojny człowiek. Stopniowo zaczynają się poznawać. Odkrywają nie tylko braterstwo dusz, ale nawet to, że mają takie same sny. Ostrożnie próbują sprawić, by się spełniły. Film o lękach i zahamowaniach, które towarzyszą otwieraniu się na drugiego człowieka i o tym, jak porywającym doświadczeniem może być moment, gdy w końcu się na to zdecydujemy.

8 VI – Konstytucja, komedia, reż. Rajkon Grlic, Chorwacja, Czechy, Słowenia, Macedonia 2016 (90’)
W jednym budynku mieszkają sąsiedzi, którzy unikają się nawzajem, bo żyją inaczej, wierzą w co innego i pochodzą z różnych miejsc. Prawdopodobnie nigdy nie zamieniliby ze sobą ani słowa, gdyby nie przypadek, który zbliży ich do siebie. Losy bohaterów splatają się w taki sposób, że zakwestionowaniu ulegną najgłębsze przekonania i uprzedzenia dotyczące statusu materialnego, orientacji seksualnej, narodowości i religii.

Komentarze



CLOSE
CLOSE