full screen background image
Search

XII Zimowy Przegląd Filmowy Koksownik


Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprasza w dniach 13 – 22 grudnia na XII edycję Zimowego Przeglądu Filmowego Koksownik 2018. W tegorocznym repertuarze znalazło się 12 filmów fabularnych i dokumentalnych, które choć często nie łatwe w odbiorze, zapadają w pamięć na długo. 

Przed nami kolejne spotkanie z kinem niełatwym w odbiorze, zaangażowanym społecznie. Z pewnością każdy znajdzie dla siebie jakiś ciekawy temat wśród 12 filmów fabularnych i dokumentalnych. – Większość propozycji to obrazy premierowe, nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Twórcy poruszają w nich aktualne problemy społeczno- polityczne, wolności jednostki we współczesnym zglobalizowanym świecie i w naszym kraju („Donbas”, „Dobra zmiana”). Sięgniemy również do filmów opowiadających o czasach, które na szczęście minęły („Autsajder” – film otwarcia przeglądu, „Viktoria”), ale mają bardzo aktualne przesłanie. Liczymy, że proponowany program przypadnie Państwu do gustu – mówi Kinga Maszczyńska z MCSW „Elektrownia”.

Pokazy odbywają w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Przedsprzedaż karnetów od 10 XII 2018. Karnet w cenie 27 zł na 3 dowolne filmy przeglądu oraz pojedyncze wejściówki w cenie 12 zł przed seansami. Szczegółowy program znajduje się na stronie www.elektrownia.art.pl

XII ZIMOWY PRZEGLĄD FILMOWY KOKSOWNIK 13 – 22 XII 2018

13 XII (czwartek) godz. 18.30 – AUTSAJDER
dramat obyczajowy, reż. Adam Sikora, Polska 2018 (93′) (premiera, otwarcie przeglądu)
Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami poruszający film o studencie malarstwa, którego życie zmienia się nieodwracalnie, kiedy przez przypadek wpadnie w tryby przerażającej totalitarnej machiny.

14 XII (piątek) godz. 18.30 – DONBAS
dramat, reż. Siergiej Łoźnica, Francja, Holandia, Niemcy, Ukraina, Rumunia 2018 (110′) premiera
Siergiej Łoźnica („Łagodna”, „We mgle”, „Szczęście ty moje”) w swoim najnowszym filmie fabularnym w hipnotycznym, pełnym groteski stylu zabiera nas w podróż przez Noworosję – państwo-widmo, w którym żołnierze nie wiedzą kto nimi dowodzi, a sąd odbywa się na ulicy w postaci publicznych linczów. „Donbas” to opowieść o człowieczeństwie i cywilizacji w dobie postprawdy i fake newsów. O każdym z nas.

15 XII (sobota) godz. 19.30 – VIKTORIA
dramat, reż. Maya Vitkova, Rumunia, Bułgaria 2014, (155′) premiera

Olśniewający debiut Mai Vitkovej, którego premiera odbyła się w 2014 roku na Sundance Film Festival. Film opowiada historię trzech pokoleń bułgarskich kobiet w ostatniej dekadzie epoki komunizmu i pierwszych latach transformacji.
16 XII (niedziela) godz. 18.30 – JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA
dokumentalny, animowany, Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry 2018 (85′)

Historia trzymiesięcznej wyprawy wybitnego reportera Ryszarda Kapuścińskiego do ogarniętej wojną i chaosem Angoli, gdzie linia frontu zmienia się jak w kalejdoskopie.

17 XII (poniedziałek) godz. 19.00 – ZŁĄCZYĆ SIĘ Z NARODEM
dokumentalny, reż. Jerzy Szkamruk, Polska 2018 (75′) premiera

Wypędzeni ze swych domów, stłoczeni ciasno w wagonach, w skrajnych warunkach przewiezieni tysiące kilometrów tam, gdzie niebo łączy się z ziemią, jako wrogi, antysowiecko nastawiony „element”, represjonowani i zmuszani do katorżniczej pracy. Bohaterowie to rodziny polskich zesłańców wywiezionych do Kazachstanu. Czy jako społeczeństwo potrafimy ich zaakceptować, zrozumieć i szanować? Czy potrafimy sprawić, by poczuli się jak w domu, którego tak długo nie mogli odzyskać?

17 XII (poniedziałek) godz. 20.30 – CZYŚCICIELE INTERNETU
dokumentalny, reż. Moritz Riesewieck, Hans Block Brazylia, Niemcy 2018 (88′) premiera

„Czyściciele internetu” przedstawiają kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która w dużej mierze zarządzana jest w krajach Trzeciego Świata. Film śledzi pięciu spośród tysięcy outsourcingowanych przez Dolinę Krzemową „cyfrowych śmieciarzy”, których praca polega na usuwaniu „nieodpowiednich” treści z internetu. Przeciętny „czyściciel” musi codziennie obejrzeć i ocenić tysiące obrazów i nagrań, co pozostawia trwały ślad na ich psychice.

18 XII (wtorek) godz. 19.30 – HASHIMA
dramat historyczny, reż. Seung-wan Ryoo, Korea Południowa 2017 (132′) premiera

Rok 1945. Korea znajduje się pod japońską okupacją. Lee Gang-ok jest szefem orkiestry i zarabia na życie grając zakazaną jazzową muzykę. Gdy próbuje przedostać się ze swoją córką i zespołem do Japonii, okazuje się, że cała grupa została oszukana przez Japończyków. Zamiast do Japonii trafiają na wyspę Hashima, gdzie są zmuszeni pracować w kopalni.
19 XII (środa) godz. 19.00 – DOBRA ZMIANA
dokumentalny, reż. Konrad Szołajski, Polska 2018 (77′)

Jak wygląda życie Polaków w czasach „dobrej zmiany”? Bohaterki to kobiety, reprezentujące dwie strony politycznego podziału naszej kraju. Przyglądamy się ich codziennemu życiu i aktywności społecznej, żeby zrozumieć skąd biorą się różnice.

19 XII (środa) godz. 20.30 – VIA CARPATIA
dramat, reż. Klara Kochańska, Kasper Bajon, Czechy, Polska, Macedonia 2018, (75′) premiera

Julia i Piotr są dobrze sytuowaną parą z dużego miasta. Po ciężko przepracowanym roku marzą im się wakacje. Plany zmienia im matka Piotra, która prosi go o sprowadzenie do Polski jego ojca – uchodźcę, przebywającego w obozie na grecko-macedońskiej granicy. Film pokazany m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlovych Varach, Transatlantyk Festival Konkurs: East of the West, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty we Wrocławiu czy Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.

20 XII (czwartek) godz. 18.30 – SOFIA
dramat, reż. Meryem Benm’Barek-Aloïsi, Francja, Katar 2018 (80′) premiera

Współczesne Maroko, gdzie tradycja miesza się z nowoczesnością. Dwudziestoletnia Sofia mieszka z rodzicami w Casablance. Jest w ciąży, ale nawet sama przed sobą nie chce się do tego przyznać. Seks pozamałżeński jest w jej kraju karany więzieniem. Reżyserka Meryem Benm’Barek-Aloïsi, niczym Asghar Farhadi pokazuje obraz społeczeństwa przez pryzmat problemów i lęków swoich bohaterów.

21 XII (piątek) godz. 18.30 – TRZY TWARZE
dramat, animowany, reż. Jafar Panahi, Iran 2018, (100′) premiera

Znana aktorka Behnaz Jafari otrzymuje dramatyczną wiadomość od młodej dziewczyny z irańskiej prowincji. Wraz z Jafarem Panahim (reżyser ponownie gra samego siebie) postanawia wyruszyć na północny wschód kraju. Oboje chcą poznać prawdę o nastolatce, która miała popełnić samobójstwo, gdy rodzina nie pozwoliła jej studiować w szkole aktorskiej. Trzy twarze wyróżniono na festiwalu w Cannes nagrodą za scenariusz
22 XII (sobota) godz. 18.15 – FAHRENHEIT 11/9
dokumentalny, dramat polityczny, reż. Michael Moore, USA (128′) (premiera, zakończenie przeglądu)

Szokująca i brutalnie zabawna prawda o prezydencie Stanów Zjednoczonych – Donaldzie Trumpie, współczesnej Ameryce i wpływie jej polityki na losy całego świata. „Fahrenheit 11.9″ to nowe dzieło mistrza kontrowersji i ciętego humoru, który nie cofnie się przed niczym, aby dotknąć najgłębiej skrywanych tajemnic.

Pokazy filmów odbywają się w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. Karnet na 3 dowolne filmy przeglądu 27 zł. Wejściówka na jeden film 12 zł. Bilety w sprzedaży od 10 XII 2018, oraz bezpośrednio przed seansami.

Komentarze



CLOSE
CLOSE