„Bohaterowie są zmęczeni”, nowości wydawnicze i konkurs recytatorski – o tym dziś w magazynie literackim Zbliżenia
„Bohaterowie są zmęczeni” Marii Nurowskiej zostali wydani w kwietniu 2016 roku przez Wydawnictwo Zwierciadło. Książkę „Bohaterowie są zmęczeni” poleca Anna Pruska, kierownik filii nr 3 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Radomiu.
Z okładki:
Leon i Ludwik Niemczyk. Słynny aktor i legendarny kurier podziemia. Ich skomplikowane losy ukazane na tle równie skomplikowanych czasów, są niczym fascynujący film. Obydwaj bracia w czasie II wojny światowej należeli do podziemnych struktur i walczyli o wolność ojczyzny. Po wojnie Ludwik z narażeniem życia organizował ucieczki przez zieloną granicę. Podczas jednej z nich na zachód postanowił uciec Leon. Jednak podczas próby przekroczenia granicy bracia zostali aresztowani.
Po krótkim pobycie w więzieniu Leon wyszedł na wolność, rozpoczął aktorską karierę i w ciągu niemal półwiecza zagrał w 550 filmach m.in. w nominowanym do Oscara „Nożu w wodzie” Romana Polańskiego. Kochały go kobiety i uwielbiali kinomani. Jawił się jako istny król życia.
Ludwik przeżył sześcioletnią gehennę w lochach UB, a po wyjściu z nich podjął rozpaczliwą próbę ucieczki i wraz z żoną przedostał się do zachodniego raju, rzekomo pełnego nadziei, gdzie dożył sędziwego wieku.
Bracia po raz ostatni widzieli się podczas nieudanej próby ucieczki. Do końca życia każdy z nich zastanawiał się, kto zdradził. I czy zdrajcą nie był brat. Nigdy tych podejrzeń nie zweryfikowali. Nigdy nie stanęli twarzą w twarz…
„Bohaterowie są zmęczeni” to barwna opowieść o ludzkich losach w nieludzkich czasach. To również studium mechanizmów rządzących powojenną Polską, kraju gdzie dobro było karane, a zło – nagradzane.
Nowości wydawnicze:
„Bezecnik gramatyki polskiej” – Jacek Wasilewski
Deżdż, wąs, zeł – to wbrew pozorom nie podpowiedź do gry w scrabble (choć może nią być!) – ale niektóre ze słów, na podstawie których Jacek Wasilewski pokazuje zawiłości polskiej gramatyki. W książce „Bezecnik gramatyki polskiej” zagłębia się w językowy półświatek i z niezwykłym humorem przeprowadza czytelników przez jego najciemniejsze zakamarki.
Dopełniacz z kryzysem męskości, przeprowadzka na Podlasie remedium na problemy z celownikiem, a żółć jako najbardziej polskie słowo – tak Jacek Wasilewski widzi świat
rodzimej gramatyki i z wielką pasją oprowadza po nim czytelników. Humor, dystans i świeżość, jakie towarzyszą tej wyprawie w ciemne zaułki naszego języka, sprawiają, że lektura „Bezecnika gramatyki polskiej” stanie się prawdziwą przyjemnością nawet dla tych, którzy w czasach szkolnych stronili od biernika i rodzaju męskoosobowego. Jacek Wasilewski w bardzo obrazowy sposób tłumaczy językowe zawiłości w oparciu o teksty, które wszyscy dobrze znamy – kabarety, cytaty z filmów, teksty piosenek czy szkolne lektury. Mimo lekkiej formy „Bezecnik gramatyki polskiej” to niezwykle rzetelne źródło wiedzy o języku.
Książkę wyróżnia także sposób, w jaki autor traktuje język i jego rolę w codziennym życiu.
Jacek Wasilewski podkreśla, że to, jak opowiadamy o świecie, pomaga nam kształtować rzeczywistość i istotnie wpływa na sposób, w jaki ją postrzegamy. Trafnie wskazuje rewolucje zachodzące w naszym życiu – ekonomiczne, kulturowe, obyczajowe czy religijne – i, przede wszystkim, to jak znajdują odbicie w języku. Autor – językoznawca i badacz kultury – dowcipnie wskazuje absurdy języka i podkreśla wyjątki, ponieważ, jak sam pisze, język polski musi mieć wyjątki nawet od wyjątków, inaczej nie byłby sobą. Przede wszystkim jednak Wasilewski nie zapomina o regule, którą sam uważa za najważniejszą: język należy do nas, ponieważ to my się tym językiem posługujemy.
Pikanterii lekturze dodaje fakt, że prof. Jerzy Bralczyk, który opatrzył książkę komentarzem, ostrzega przed jej kupnem i zdecydowanie nakazuje trzymanie jej z dala od dzieci.
Prószyński i spółka
Powrót milionera – Jagna Rolska, Iza Frączyk
Życie Danki Popiołek po raz kolejny zbacza z obranego kursu, a ona sama nie jest już w stanie zliczyć, ile razy musiała dotąd w pośpiechu pakować walizki. Przyjaźń z Emilem Kastnerem sprawia, że przestaje rozumieć własne uczucia. Niespodziewany powrót do Polski jeszcze bardziej mąci jej w głowie, a zaskakująca propozycja zagrania głównej roli w filmie opowiadającym jej własną historię przysparza Dance ogromną popularność. Czy skromna dziewczyna odnajdzie się w roli celebrytki? Czy w końcu zrozumie, czego tak naprawdę pragnie od życia? A przede wszystkim, co zrobi z plątaniną uczuć względem Emila?
Izabella Frączyk – absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie oraz Wyższej Szkoły Handlu i Finansów Międzynarodowych w Warszawie. Pisarstwem zajmuje się od 2009 roku. Dotychczas wydała kilkanaście bestsellerowych powieści obyczajowych, między innymi trylogię „Stajnia w Pieńkach”, serie „Śnieżna Grań” i „Kobiety z odzysku” oraz dwutomowy cykl „Wszystko nie tak”. Wszystkie utwory spotkały się z gorącym przyjęciem czytelników.
Jagna Rolska – absolwentka Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, zastępca redaktora naczelnego portalu fantastycznego „Fahrenheit”. Autorka powieści fantastycznych i obyczajowych, między innymi „SeeIT” nominowanej do tytułu Książki Roku 2019 w plebiscycie Lubimyczytać.pl w kategorii s.f. oraz do nagrody im. Janusza A. Zajdla za rok 2019, a także „Testamentu życia” uhonorowanej tytułem Książki Roku 2019 w kategorii powieści obyczajowych w plebiscycie Granice.pl.
XXXV Ogólnopolski Turniej Recytatorski im. Bolesława Leśmiana
W Turnieju mogą uczestniczyć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, młodzież studencka oraz uczniowie kl. VIII szkoły podstawowej.
Repertuar:
-Uczestnicy turnieju prezentują dwa utwory poetyckie Bolesława Leśmiana w całości lub fragmentach lub jeden autorstwa Bolesława Leśmiana i drugi autora, którego debiut artystyczny przypadał na okres twórczości patrona imprezy (poezja polska).
-Dopuszcza się wiązanie utworów w całość przeznaczoną do łącznego wykonania. Czas recytacji nie może przekraczać 6 minut.
Poezja śpiewana
-Dobór repertuaru, jak w turnieju recytatorskim.
-Przygotowane utwory należy prezentować z muzyką własną, nowo skomponowaną lub innych autorów w nowej aranżacji. Za akompaniament przyjmuje się jeden instrument lub zespół muzyczny złożony maksimum z trzech osób. Dopuszcza się również prezentacje z podkładem muzycznym odtwarzanym mechanicznie. Czas prezentacji konkursowej do 8 minut.
Zgłoszenia:
Zgłoszenia uczestnictwa w Turnieju można dokonać drogą pocztową lub elektronicznie na adres e-mail: kontakt@dkilza.pl na kartach zgłoszeń załączonych do regulaminu.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 20 września 2021 r.
Szczegółowy regulamin znajdziecie na stronie Domu Kultury w Iłży.