Koksownik w Elektrowni



W piątek, 8 grudnia w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej rozpoczyna się XI Zimowy Przegląd Filmowy Koksownik

– Od piątku, 8 grudnia, do piątku, 15 grudnia zaprezentujemy 8 zaangażowanych społecznie filmów. Wśród dwóch pasm  filmów fabularnych i dokumentalnych z pewnością  każdy znajdzie coś dla siebie, twórcy poruszają w nich aktualne problemy społeczno- polityczne , wolności jednostki i tolerancji we współczesnym zglobalizowanym świecie – mówi Leszek Sikora, szef kina w Elektrowni.

Podczas tegorocznego przeglądu będzie można obejrzeć filmy, które nie będą dystrybuowane w Polsce wśród nich Gorzkie żniwa – opowiadający o czasach, które na szczęście minęły, ale mające bardzo aktualne przesłanie. Kolejny to Pre Crime. Inwigilacja 3.0 – dokumentalny esej badający zacierające się granice między bezpieczeństwem a prywatnością, technologią, a prawami człowieka.

Seanse będą wyświetlane o godz. 18.15. Projekcje będą się odbywały w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego.

8 XII pt. – NIE JESTEM TWOIM MURZYNEM, dokumentalny, reż. Raoul Peck, USA, Francja, Belgia, Szwajcaria 2016, (89’) premiera

Raoul Peck w nominowanym do Oscara „Nie jestem twoim murzynem” opowiada o segregacji rasowej, prześladowaniach i walce o prawa Afroamerykanów w USA. Reżyser wykorzystuje niepublikowane dotąd fragmenty niedokończonej książki „Remember This House” Jamesa Baldwina, słynnego afroamerykańskiego powieściopisarza i eseisty, oraz bogaty zasób archiwalnych filmów i zdjęć. W filmie usłyszymy głos Samuela L. Jacksona – narratora opowieści.

Książka i film przedstawiają historie następujących po sobie zabójstw trzech przyjaciół Baldwina: Medgara Eversa, Malcolma X i Martina Luthera Kinga. Baldwin nie dokończył książki przed swoją śmiercią w 1987 roku. Pozostawił zaledwie trzydzieści stron, a spadkobiercy pisarza powierzyli rękopis reżyserowi Raoulowi Peckowi.

9 XII sob. – MORDERSTWO W HOTELU HILLTON, dramat obyczajowy, reż. Tarik Saleh, Szwecja, Dania, Niemcy 2017 (106’) premiera

Zdobywca głównej nagrody jury na tegorocznym festiwalu w Sundance. W roli głównej wystąpił szwedzki aktor libańskiego pochodzenia, Fares Fares, zdobywający coraz większą popularność w Hollywood i znany szerszej publiczności z takich filmów jak: „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie”, „Wybawienie” czy „Wróg numer jeden”. Incydent, który z początku wygląda na przypadkowe zabójstwo prostytutki, z czasem ewoluuje w znacznie bardziej skomplikowanym kierunku. Śledztwo prowadzi detektywa do egipskiej elity. W kręgu podejrzeń są ludzie z otoczenia samego prezydenta Mubaraka.

10 XII nd. – OSTATNI W ALEPPO, dokumentalny, reż. Firas Fayyad, Dania, Syria 2017 (110’)

W przeciwieństwie do efekciarskich telewizyjnych migawek „Ostatni…” mają sporo do zaoferowania także pod względem czysto filmowym. Syryjski dokument to opowieść o próbie ocalenia resztek normalności w świecie pogrążonym w wojennym chaosie. Pod tym względem – nagrodzonych na festiwalu Millennium Docs Against Gravity – „Ostatnich…” można potraktować jako bardziej ekstremalną wersję pamiętnych „Pięciu rozbitych kamer” Emada Burnata.

11 XII pn. – KONSTYTUCJA, dramat, komedia, reż. Rajko Grlić, Chorwacja, Czechy, Macedonia, Słowenia 2016 (90’)

Bohaterowie różnią się pod względem statusu społecznego, orientacji seksualnej, przekonań politycznych i religijnych, ale łączy ich nie tylko miejsce, w którym żyją, lecz również  demony przeszłości, ściśle powiązane z trudną historią stosunków serbsko-chorwackich. Zdobywca Grand Prix dla najlepszego filmu na MFF w Montrealu 2016.

12 XII wt. – MIASTO DUCHÓW, dokumentalny, reż. Matthew Heineman, USA 2017 (90’) pokaz przedpremierowy

Dokument, który relacjonuje akcję „Raqqa Is Being Slaughtered Silently” o garstce anonimowych działaczy, którzy zrzeszają się po tym jak ich ojczyzna zostaje przejęta przez ISIS w 2014 roku. Ci odważni dziennikarze doświadczają rzeczywistości życia pod przykrywką, w biegu i na emigracji.

13 XII śr. – DUSZA I CIAŁO, dramat obyczajowy, reż. Ildikó Enyedi, Węgry 2017 (116,) pokaz przedpremierowy

Obraz nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na ostatnim Berlinale.  Film jest również oficjalnym węgierskim kandydatem do OSCARA 2018 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Mária (Alexandra Borbély) zaczyna pracę jako kontroler jakości w rzeźni w Budapeszcie. Jest młodą dziewczyną, obdarzoną genialną pamięcią, skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre (Morcsányi Géza), dyrektor finansowy firmy. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach.

14 XII czw. – PRE CRIME. INWIGILACJA 3.0, dokumentalny, reż. Monika Hielscher, Matthias Heeder, Niemcy 2017 (87’) premiera

Pre-crime (tłumaczone jako przestępstwo albo prewencja kryminalna) to termin ukuty przez pisarza science fiction Philipa K. Dicka i spopularyzowany w filmie Stevena Spielberga „Raport mniejszości”.

Film Matthiasa Heedera i Moniki Hielscher przedstawia współczesne systemy prewencji kryminalnej funkcjonujące już w zachodnich krajach (m.in. Wielka Brytania, Niemcy, USA). Film jest socjologicznym esejem, badającym zacierające się granice między bezpieczeństwem a prywatnością, technologią a prawami człowieka, statystyką a konkretnym życiem.

15 XII pt. – GORZKIE ŻNIWA, dramat, reż. George Mendeluk, Kanada 2017 (103’) pokaz specjalny pod patronatem Ambasady Ukraińskiej w Polsce.

Osadzony w okresie międzywojennym i oparty na prawdziwych wydarzeniach film przedstawia historię Hołodomoru, czyli wielkiego głodu na Ukrainie, wywołanego przez politykę gospodarczą ZSRR pod wodzą Józefa Stalina. Film jest również opowieścią o miłości, honorze, buncie i sile przetrwania w czasie klęski, która w latach 30. XX w. kosztowała życie miliony mieszkańców Ukrainy. Bohaterem jest młody artysta, walczący żeby przeżyć, uniknąć więzienia i uratować przed głodem swoją ukochaną.

Fot. MCSW Elektrownia

Komentarze



CLOSE
CLOSE