Decyzją Komisji Artystycznej „Ferdydurke” w reż. Aliny Moś-Kerger znalazła się w ścisłym gronie siedmiu najlepszych spektakli „polskiej klasyki” w roku 2018. Tym samym radomski teatr został zakwalifikowany do udziału w 44. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, gdzie w kwietniu powalczy w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa”.
W finale Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” znalazło się siedem spektakli z teatrów w Poznaniu, Radomiu, Wrocławiu, Gdańsku, Supraślu i Rzeszowie:
„Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk), „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner) – to najlepsze spektakle „polskiej klasyki” w roku 2018, które powalczą w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa” podczas tegorocznych, 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.
– Finałowa lista spektakli to efekt prac Komisji Artystycznej w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Zuzanna Bućko, Marek Chowaniec, Jagoda Hernik Spalińska, Konrad Szczebiot, Kalina Zalewska, Piotr Zaremba. Członkowie Komisji wyłonili finalistów z 41 zgłoszonych do konkursu przedstawień – informuje Jolanta Korłub-Ogonkowska z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu.
Najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków zaprezentowane zostaną podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” (Teatr im. Jana Kochanowskiego) w dniach 9-14 kwietnia 2019 r.
Podczas festiwalu powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy.