Rekordowy 2018 rok w Teatrze Powszechnym



Zakończony niedawno 2018 rok był w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego przede wszystkim rekordowy. Instytucja osiągnęła najwyższy w 40-letniej historii radomskiej sceny wynik 459 przedstawień, które obejrzało 82 417 widzów.

W ciągu minionych dwunastu miesięcy Teatr Powszechny wprowadził na afisz siedem nowych tytułów. – Wprowadziliśmy świetnie przyjmowaną adaptację „Ferdydurke”, sztukę „Ja, Feuerbach”, cieszącą się niesłabnącym powodzeniem realizację „Ani z Zielonego Wzgórza”, autorski spektakl Andrzeja Sadowskiego „Jestem” czy pełną wdzięku i ukochaną przez naszych najmłodszych widzów „Daszeńkę” w reżyserii Marka Zakostelecky’ego. Rok zakończyliśmy premierą Fredrowskich „Dam i huzarów” w reżyserii Macieja Wojtyszki. O tym, że i to przedstawienie zaliczyć możemy do udanych produkcji, świadczy fakt, że bilety na najbliższe miesiące zostały wyprzedane na pniu – opisuje Jolanta Korłub–Ogonkowska z radomskiego teatru.

– Ilość sprzedanych biletów świadczy o oczywiście o sympatii i uznaniu, jakim obdarzają nas nasi widzowie, jest również miernikiem jakości naszej pracy i jej wartości artystycznej, którą potwierdzają nie tylko znakomite recenzje, ale także pojawiające się zainteresowanie ze strony teatralnych festiwali. Po aktorskiej nagrodzie zespołowej XIII Festiwalu Gombrowiczowskiego dla twórców spektaklu „Ferdydurke”, przedstawienie znalazło się wśród siedmiu najlepszych realizacji polskiej klasyki w roku 2018 i zostało zakwalifikowane do udziału w 44. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Żywa”, gdzie 11 kwietnia powalczy o główną nagrodę. Wiele wskazuje także na to, że przedstawienie zaprezentowane zostanie podczas jednego z najważniejszych polskich festiwali – 39. Warszawskich Spotkań Teatralnych.

– W październiku 2018 zorganizowaliśmy XIII Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski, podczas którego gościliśmy wiele teatralnych osobistości i z radością, choć pracowicie, świętowaliśmy 25-lecie imprezy. W czasie Festiwalu teatr wprost pękał w szwach — w ciągu jednego tygodnia odwiedziło nas ponad 2 000 widzów. Oprócz przedstawień zaprosiliśmy wielbicieli Gombrowicza na spotkania z twórcami w Klubie Festiwalowym, prowadziliśmy także codzienne internetowe studio festiwalowe – dodaje Jolanta Korłub-Ogonkowska Teatr Powszechnego.

Rok 2018 Teatr Powszechny rozpoczął kwotą 4 823 000 zł, a zakończył sumą 9 717 489 zł. Wkład w roczny budżet instytucji (sprzedaż oraz granty zdobyte na projekty w stosunku do dotacji podmiotowej) wynosi 69,6%. Z różnych programów operacyjnych udało się pozyskać radomskiemu teatrowi dofinansowanie na łączną kwotę 858 000 zł (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gmina Miasta Radomia). Dzięki pozyskanym środkom duża scena została doposażona w sprzęt, instytucja przygotował Festiwal i po latach oczekiwań urządzono teatralny bufet. Dodatkowe pieniądze (ok. 1 500 000 zł) przekazane przez Organizatora, czyli Miasto Radom pozwoliły na montaż systemu klimatyzacyjnego.

Komentarze



CLOSE
CLOSE