Wernisaż „Nowy Babilon” – „Kadry pod napięciem”



Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” zaprasza na uroczysty wernisaż wystawy Daniela Chmielewskiego „Nowy Babilon”, który odbędzie się w piątek, 7 grudnia, godz.14.00. Będzie to dziesiąte wydanie z cyklu „Kadry pod napięciem”.

– Dziesiąte wydanie cyklu „Kadry pod Napięciem” to okazja do…powrotu. Czyli do mojego pierwotnego zamysłu, żeby na ścianie „Elektrowni” prezentować sekwencję obrazów lub zdjęć (czyli kadrów), układających się w pewną narrację, mniej lub bardziej oczywistą. Do jubileuszowego wydania zaprosiłam artystę, któremu bliskie jest komiksowe myślenie – zarazem twórcę oryginalnego, niechętnego schematom, wybiegającego daleko poza (na ogół) lekką tematykę zeszytów graficznych. Zarazem, mój obecny bohater rysuje (również komiksy) w sposób tradycyjny, figuralnie i realistycznie. Chyba nie zdradzę (jego) tajemnicy, jeśli wyznam, że do większości kobiecych portretów i aktów pozowała mu żona (też artystka, Olga Wróbel) – mówi Monika Małkowska, kuratorka wystawy.

Daniel Chmielewski to scenarzysta, rysownik i autor książek dla dzieci. Tworzy autobiograficzne eseje (“Zapętlenie”, “Zostawiając powidok wibrującej czerni”), komiksy naukowe (“Topografia uwagi” wraz z Zuzanną Kłyszejko) i dydaktyczne (“Czarne fale. Jak radzić sobie z depresją. Poradnik dla młodzieży” wraz z Katarzyną Szulińską). Album “Podgląd”, rysowany przez Marcina Podolca, został wydany również we Francji.
Współpracował z ilustratorem Maciejem Łazowskim przy książce dla przedszkolaków “Burze kuchenne i bestie bezsenne” i z malarką Magdą Rucińską przy urbanistycznym horrorze dla dzieci “Miasto Złotej”. W 2018 roku wyszła jego komiksowa adaptacja powieści Olgi Tokarczuk “Anna In w grobowcach świata” pt “Ja, Nina Szubur”.

Praca do Radomia: „Nowy Babilon” – nawiązanie do urbanistycznej utopii nieżyjącego już holenderskiego twórcy Constanta Nieuwenhuysa.

Wystawa czynna do 28.02.2019 roku.

Komentarze



CLOSE
CLOSE