Jak sprowadzić samochód z Niemiec?

U naszych zachodnich sąsiadów można znaleźć auta w świetnym stanie technicznym oraz przystępnej cenie. Niemcy od wielu lat znajdują się na czele krajów, z których Polacy chętnie ściągają auta. Jeśli także Ty planujesz kupić i sprowadzić samochód z zachodu, dowiedz się, jakie formalności musisz dopełnić.

Gdzie szukać sprawdzonego samochodu z Niemiec?

Najlepszym sposobem na znalezienie auta z Niemiec jest przeszukanie serwisów z ogłoszeniami o sprzedaży samochodów. Zwróć uwagę przede wszystkim na portal Mobile.de oraz Autoscout24.de. Oprócz nich sprawdź także serwisy Auto.de, Automobile.de oraz Autobing.de.
Jeśli nie chcesz samodzielnie zajmować się poszukiwaniem idealnego samochodu, skorzystaj z usług profesjonalnego pośrednika. Zajmie się o tym za Ciebie i przedstawi modele dopasowane do indywidualnych potrzeb.

O czym musisz pamiętać, zanim sprowadzisz samochód z Niemiec do Polski?

Przede wszystkim zadbaj o to, aby zweryfikować stan techniczny samochodu sprowadzanego z Niemiec. Najlepiej skorzystać w tym zakresie z pomocy doświadczonego i wykwalifikowanego mechanika, który przeprowadzi oględziny. Zweryfikuje, czy auto nie ma ukrytych wad i usterek. Możesz to również zrobić samodzielnie, jednak będziesz potrzebować przede wszystkim miernika lakieru. Za jego pomocą sprawdzić grubość powłoki na różnych elementach samochodu.
Nie zapomnij także sprawdzić historii auta, które zamierzasz kupić. Możesz to zrobić wygodnie bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że wejdziesz na serwis historiapojazdu.gov.pl opracowany przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Wpisz w odpowiednie pola następujące dane:

  • numer VIN,
  • datę pierwszej rejestracji,
  • numer rejestracyjny.

W ten sposób otrzymasz dostęp do raportu, z którego dowiesz się m.in.:

  • jaki jest przebieg samochodu,
  • kiedy miał wykonywany ostatni przegląd,
  • o historii wypadkowej,
  • czy pojazd nie jest kradziony.

To niezwykle cenna wiedza, którą musisz mieć, zanim zdecydujesz się na zakup samochodu.

O tych dokumentach samochodu nie zapomnij!

Podstawą do zawarcia transakcji jest umowa kupna-sprzedaży między Tobą a dotychczasowym właścicielem pojazdu. Najlepiej sporządzić ją od razu w języku niemieckim i polskim. Dzięki temu unikniesz wydatków związanych z jej tłumaczeniem na polski. Oprócz umowy będziesz potrzebować także:

  • Fahrzeugbrief – tzw. dużego briefu, czyli karty pojazdu,
  • Fahrzeugschein – tzw. małego briefu, czyli dowodu rejestracyjnego,
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenia zaliczenia badania technicznego,
  • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin,
  • książki serwisowej.

Te dokumenty są niezbędne przy rejestracji Twojego nowego auta.

Jak sprowadzić samochód do Polski?

Po dopełnieniu formalności ze sprzedającym musisz zdecydować, w jaki sposób przetransportujesz auto do Polski. Możesz to zrobić za pomocą lawety lub samodzielnie nim przyjechać. Pierwsze rozwiązanie jest wygodniejsze, ale kosztowniejsze. Drugie z kolei wiąże się z pewnymi wymogami. Jeśli auto zostało już wyrejestrowane w Niemczech, musisz go zarejestrować tymczasowo. W tym celu niezbędna jest wizyta w lokalnym wydziale komunikacji. Musisz przedstawić w nim swój dokument tożsamości, umowę kupna-sprzedaży, kartę pojazdu (jeśli ją wydano) oraz dowód rejestracyjny. Niezbędny jest także potwierdzenie, że zakupiłeś OC krótkoterminowe.

Jeśli wiesz, że w ciągu 5 dni uda Ci się przekroczyć granicę, możesz złożyć wniosek o tablice z żółtym paskiem, czyli Das Kurzzeitkennzeichen. W przypadku, gdy wiesz, że zajmie Ci to dłużej, będziesz potrzebować Ausfuhrkennzeichnen, czyli z czerwonym paskiem. Okres ich ważności zależy od okresu obowiązywania OC.

Co zrobić, gdy auto jest już w Polsce?

Po sprowadzeniu auta do Polski musisz wywiązać się z krajowych formalności. W pierwszej kolejności zapłać podatek akcyzowy. Masz na to 30 dni od momentu wwozu samochodu do kraju. Nie może to jednak nastąpić później niż w dniu rejestracji.
To, ile podatku zapłacisz, zależy przede wszystkim od rodzaju napędu i pojemności silnika. Stawki wynoszą:

  • 3,1% – dla samochodów spalinowych z silnikami o pojemności do 2000 cm³,
  • 1,55% – dla hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami o pojemności do 2000 cm³,
  • 9,3% – dla hybryd HEV oraz miękkich hybryd z silnikami o pojemności od 2001 do 3500 cm³,
  • 9,3% – dla hybryd plug-in PHEV z silnikami o pojemności od 2001 do 3500 cm³,
  • 18,6% – dla samochodów spalinowych z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³.

Kolejnym krokiem jest przetłumaczenie dokumentów, które otrzymałeś wraz z samochodem, oraz wykonanie badania technicznego. Nawet, jeśli jest ono ważne, może być konieczna wizyta na Stacji Kontroli Pojazdów.

Wraz z kompletem wszystkich dokumentów udaj się wydziału komunikacji, gdzie złożysz wniosek. Nie zapomnij również o zakupie OC – to obowiązkowa polisa, za brak której grożą kary finansowe.

Sprowadzenie samochodu z Niemiec może być opłacalnym rozwiązaniem. Zanim wybierzesz konkretny samochód, zadbaj o zbadanie jego historii oraz stanu technicznego. Pamiętaj o odebraniu wszystkich dokumentów, a także opłaceniu akcyzy, zakupie OC i rejestracji pojazdu w kraju.

 

Komentarze