To jedna z najsmutniejszych wiadomości muzycznych. Zmarła Kora jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek.
„Kora tworzyła pewną epokę, która wraz z jej odejściem kończy się.”
„Czekam na wiatr co rozgoni,
ciemne skłębione zasłony
Stanę wtedy na raz
Ze słońcem twarzą w twarz”
W 2014 roku dowiedzieliśmy się, że Kora jest poważnie chora – walczy z rakiem.
Niestety przegrała tę bitwę.
Kora zmarła 28 lipca 2018r. o godz. 5:30 w swoim domu na Roztoczu w Bliżowie w otoczeniu najbliższej rodziny.
Była artystką nietuzinkową. Artystką obok której nie można przejść obojętnie.
Dała nam wiele wzruszeń, dużo dobrej energii, zostawi pustkę którą trudno będzie wypełnić.
Mąż napisał na oficjalnym profilu Kory na facebooku:
„Od pięciu lat walczyła mężnie z chorobą nowotworową. Ostatni miesiąc był bardzo trudny. Na końcowej drodze towarzyszyła jej rodzina, przyjaciele i wiele oddanych osób. W tę długą walkę zaangażowanych było wiele najlepszych szpitali, lekarzy, pielęgniarek i opiekunów, za co im z całego serca dziękujemy. Kora dawała ludziom miłość i otoczona była miłością. Zawsze będziemy ją kochać.”
Biografia (facebook):
prowadzonym przez zakonnice. Czasy swego dzieciństwa i młodości opisuje w książce Podwójna linia życia (1992, wznowiona 1998). W 1968 – 1970 uczestniczyła w ruchu hipisowskim. W czasie swej podróży na pierwszy zlot hipisowski w Mielnie nazwano ją Korą (na ten temat mówi w rozmowie przeprowadzonej w książce Kamila Sipowicz, Hipisi w PRL-u, 2008). Na przełomie lat 60 i 70 Kora brała udział w towarzyskim i artystycznym życiu Krakowa. Przyjaźniła się z Jerzym Beresiem, Piotrem Skrzyneckim, Wiesławem Dymnym, Tadeuszem Kantorem, Krzysztofem Niemczykiem, Piotrem Markiem, Psem (Ryszardem Terleckim), Profesorem (Krzysztofem Kownackim), Galią.
Od 1971 żona muzyka i kompozytora Marka Jackowskiego. W latach 1971-75 brała udział w trasach koncertowych zespołu Ossjan (Marek Jackowski, Jacek Ostaszewski, Tomasz Hołuja), między innymi koncerty z wybitnym amerykańskim trębaczem jazzowym – Donem Cherry.
Pierwsza Dama Polskiego Rocka, autorka oryginalnych tekstów piosenek i wierszy.
O swoim debiucie w lutym 1976r. w poznańskim klubie „Aspirynka”, gdzie wystąpiła wspólnie z Markiem Jackowskim i Milo Kurtisem jako Maanam, mówi rzadko i bez sentymentu. Już na samym początku swojej kariery uznana została za niebywałe zjawisko wokalno – estradowe. W 1977 roku Kora wraz z Markiem Jackowskim i Johnem Porterem tworzy formacje Maanam- Elektryczny Prysznic. Grupa koncertuje w klubach studenckich razem z Maciejem Zembatym.
W 1979 Kora i Marek oraz muzycy zespołu Dżamble nagrywają w katowickim studio kilka piosenek, między innymi: Hamlet, Blues Kory.
W połowie roku 1979 kształtuje się stały elektryczny rockowy skład zespołu Maanam z Ryszardem Olesińskim na gitarze, jego bratem – Krzysztofem ( w międzyczasie na kilka lat zastępuje go Bogdan Kowalewski) oraz perkusistą – Pawłem Markowskim.
Koncert Maanamu w 1980 roku w Opolu staje się przełomowy nie tylko dla Kory i kolegów – rusza nowa fala polskiego rocka jako soundtrack do wielkiej rewolucji społecznej Solidarności. Kora i Maanam z dnia na dzień stają się wielkimi gwiazdami, głosem pokolenia. W całej Polsce dziewczyny ubierają się , czeszą i noszą jak Kora. Kora swoim tekstami zrywa z dotychczasowym PRL-owskim bezpłciowym nihilizmem tekściarskim. Słowa jej piosenek powoli wchodzą poprzez język młodych do kanonu językowego. Dwie pierwsze płyty długogrające zespołu: Maanam i O! zawierają kilkanaście super przebojów, między innymi: Boskie Buenos, Karuzela marzeń, Oddech szczura, Szare miraże, O! nie rób tyle hałasu, Szał niebieskich ciał, Paranoja jest goła, Parada słoni . Zespól odbywa kilka tryumfalnych tourne po Polsce. Maanam występuję w dwóch filmach pełnometrażowych: Wielka Majówka i Czuję się świetnie.
W 1983, w stanie wojennym, wychodzi płyta Nocny Patrol, wedle niektórych krytyków najlepsza płyta Kory i Maanamu. Tytułowy Nocny Patrol, Zdrada i Polskie ulice oraz e Jestem kobietą to syntetyczne obrazy stanu ducha zniewolonego narodu. Maanam daje dokument czasów czytelny dla każdego, kto w nich musiał żyć. Muzyczna wizualizacja grudnia 1981: na płycie słychać czołgi i transportery na zaśnieżonych ulicach polskich miast, krzyk aresztowanych i internowanych. Dopełnieniem tej apokaliptycznej atmosfery są piosenki z następnego albumu Mental Cut: Kreon i You Or Me. Producentem nowofalowego awangardowego brzmienia zespołu jest Brytyjczyk – Neil Black. Kora porównywana jest z Siouxie Sioux, Niną Hagen i Chris Hydne.
Kora i Maanam nie zapominają także o melodyjnych przebojowych piosenkach zespołu: Krakowski spleen, Eksplozja, Simple Story, Luciolla, Lipstick On The Glass.
W okresie 1983-1985 Maanam bardzo dużo koncertuje w Niemczech Zachodnich, Holandii i Francji. Gra w słynnym londyńskim klubie Marquee. Wychodzą anglojęzyczne wersje polskich płyt: Night Patrol i Wet Cat. Przed Korą i zespołem stoi możliwość wielką kariery na Zachodzie. Warunek jest jeden: zespół musi zostać na Zachodzie. Sprawy rodzinne jednak zmuszają jednak do artystów do powrotu. W 1984 roku zespół dostaje propozycje nie do odrzucenia: musi wystąpić w warszawskiej Sali Kongresowej dla przywódców bratnich krajów z premierem ZSRR Tichonowem na czele. Kora zdecydowanie odmawia. Z dnia na dzień nazwa Maanam znika z mediów, z anten radiowych, z czasopism. Fani jednak nie godzą się z tym. Marek Niedźwiedzki na liście przebojów Trójki gra złowrogi werbel zamiast utworu Maanamu. Po kilku miesiącach nerwowej przepychanki Partia łaskawie zezwala na powrót zespołu. Kora jest nerwowo wyczerpana sytuacją. W międzyczasie muzycy maja kłopoty z alkoholem.
W 1985 roku Kora zawiesza działalność zespołu. Jeszcze tylko w 1989 roku wychodzi płyta Się ściemnia firmowana jako Maanam ale nagrana z muzykami studyjnymi. Teledysk do tytułowego utworu grany jest jako pierwszy polskojęzyczny utwór w międzynarodowej wówczas MTV, co jest ogromnym wyróżnieniem dla zespołu.
W 1990, już w wolnej Polsce Kora dostaje propozycje występów w stanach Zjednoczonych. Składa Markowi Jackowskiemu propozycję reaktywowania Maanamu. Na razie jeszcze bez starych muzyków. Po powrocie do Polski do Kory i Marka dołączają: Placho, Bogdan i Paweł. W olsztyńskim studio powstaje nowy album Maanamu: Derwisz i anioł (1992). Jak wskazuje sam tytuł płyty teksty i muzyka są łagodniejsze, bardziej refleksyjne, mistyczne i nastrojowe niż na pierwszych punkowych i nowofalowych płytach (Wyjątkowo zimny maj, Anioł, Złote tango). Następny, wydany w 1994 roku album Róża staję się największym komercyjnym sukcesem zespołu. Sprzedano ponad 500 tys. płyt. Największe przeboje na Róży to Bez Ciebie umieram, Zapatrzenie i tytułowa Róża). Kora śpiewa również piosenkę do słów Wisławy Szymborskiej Nic dwa razy, antycypując międzynarodowe uznanie poetki. Również wydana w 1996 roku bardziej rockowa płyta Łóżko staje się sukcesem (Po prostu bądź, Po to jesteś na świecie, Mówią że miłość mieszka w niebie).
W latach 1994-1996 Maanam gra gigantyczne trasy koncertowe dl Radia Zet, realizuje kilka koncertowych programów telewizyjnych oraz serię świetnych teledysków autorstwa Mariusza Grzegorzka.
W 1998 wychodzi płyta Klucz (Miłość od pierwszego wejrzenia, Puerto Rico) a w 2000 roku eksperymentalny album Hotel Nirwana, w którym zespół po raz pierwszy używa zaawansowanej techniki komputerowej i sampli (Chińskie morze, Wolno wolno płyną łodzie).
W 2003 zespół opuszczają Ryszard Placho Olesiński, Krzysztof Olesiński i Paweł Markowski. Na ich miejsce dołączają do grupy: Janusz Yanina Iwański, Manolo Juarez, Cezary Kaźmierczak i Bogdan Wawrzynowicz. Nowy Maanam nagrywa album Znaki szczególne( Ocean wolnego czasu – Kraków, Do kogo biegłam, To mi się śni).
W 2008 zespół gra bez Marka Jackowskiego, który w listopadzie 2007uległ wypadkowi na scenie w czasie koncertu w Krakowie
Od stycznia 2009 Kora i dotychczasowy skład zespołu postawiają występować pod nazwą: KORA. Maanam zostaje prze Korę i Marka zawieszony. KORA z zespołem wykonuje na koncertach utwory z repertuaru Maanamu oraz inne piosenki !
Kora na swoim autorskim koncie na także cztery interesujące płyty solowe. Pierwsza Bella pupa (1988), nagrana z krakowskim zespołem Pudelsi, zawiera piosenki legendarnego, nieżyjącego już artysty i lidera grupy Dupą – Piotra Marka. Druga to nagrana również w 1988r., a wydana dopiero w 1993r. Ja Pana w podróż zabiorę, z piosenkami Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory w awangardowej aranżacji . Jest to jakby kontynuacja flirtu Kory z piosenką aktorską, który rozpoczął się w 1988r. podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. W ramach galowego koncertu poświęconemu twórczości Agnieszki Osieckiej, Kora brawurowo wykonała Okularników i Kochanków z ulicy Kamiennej (piosenki Osieckiej w wykonaniu Kory oraz piosenki Starszych Panów a także te z Pudelsami można znaleźć na płycie z Serii Złote Przeboje: KORA Magiczne słowo sukces(2002).
W 2003 KORA nagrała płytę Koraolaola nagraną z kilkunastoma muzykami, gdzie między innymi śpiewa po hiszpańsku i angielsku.
W 2008 Kora wraz z dwoma DJ-ami i muzykami zespołu 5th Element nagrała album Metamorfozy w dużej części składającą się z odważnych remixów utworów zespołu Maanam. Na płycie są też zupełnie nowe trzy piosenki (Senna leniwa niedziela, Dwa oszukane serca, Ciche szepty)
Kora jest także bohaterką kalendarza z wykorzystaniem w tle obrazów Edwarda Dwurnika. W 1989r. w limitowanym nakładzie pojawił się tomik poezji Kory Krakowski Spleen, w maju 1992r. wspomniana już autobiograficzna Podwójna linia życia (II edycja 1998r.) napisana przy współpracy wieloletniego przyjaciela i towarzysza życia artystki – Kamila Sipowicza.
foto: https://www.facebook.com/KORA-110367666344/