Radomscy licealiści biorący udział w ogólnopolskiej olimpiadzie „Zwolnieni z teorii” realizują autorski projekt pn. „Łapki na kulturę”. W jego ramach nastolatkowie przeprowadzają warsztaty dedykowane uczniom drugich klas szkół podstawowych. Jak nazwa wskazuje, motywem przewodnim zajęć jest kultura w szerokim znaczeniu tego słowa i wartości z nią związane. – Mocnym punktem naszych warsztatów jest muzyka. Dzieci nigdy nie siedzą bezczynnie. Scenariusz dostosowany jest do wieku uczniów, a zajęcia przebiegają tak, by dzieci były skupione i zarazem się nie nudziły – opisują Paulina Zielonka i Karol Jaworski, pomysłodawcy projektu.
Kto wpadł na pomysł stworzenia projektu „Łapki na kulturę”? Co was zainspirowało?
– Sam pomysł narodził się w głowach naszej dwójki podczas konferencji dotyczącej kultury. Doszliśmy do wnioski, że edukacja kulturalna w szkołach i w domach mówiąc kolokwialnie leży, a dzieci mają ograniczone możliwości obcowania z kulturą. Tak narodził się projekt „Łapki na kulturę”, w ramach którego prowadzimy warsztaty dla drugoklasistów – opisują radomscy licealiści Paulina Zielonka i Karol Jaworski.
W jaki sposób realizujecie wasz projekt?
– Ogólnopolska olimpiada „Zwolnieni z teorii” jest narzędziem do realizacji samego projektu. W ramach olimpiady docelowo przeprowadzimy warsztaty dla ok. 100 dzieci podzielonych na klasy. We dwoje byłoby nam ciężko przeprowadzać nasze zajęcia, więc utworzyliśmy 5-osobową grupę. Pierwsze warsztaty odbyły się w szkole w Wolanowie. Jak się okazało, dzieci miały większe pojęcie na temat kultury niż się spodziewaliśmy, więc uzupełniliśmy ich wiedzę i trochę zmieniliśmy ich nastawienie do tego tematu. Nauczyciele, którzy obserwowali nasze działanie i reakcje uczniów, byli pozytywnie zaskoczeni. Miłą nagrodą dla nas po skończeniu warsztatów były prośby dzieci, abyśmy przyszli jeszcze raz.
Jak przebiegają warsztaty?
– Warsztaty odbywają się według scenariusza. Zmieniliśmy długość zajęć. W szkole w Wolanowie trwały one 2 godziny lekcyjne, ale na podstawie przebiegu pierwszych warsztatów stwierdziliśmy, że wydłużymy nasze zajęcia do 3 godzin lekcyjnych. Przed nami warsztaty w PSP nr 24 w Radomiu oraz w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga. To placówki przez nas typowane, do których sami się zgłosiliśmy. Docelowo chcielibyśmy realizować nasz projekt niezależnie od olimpiady „Zwolnieni z teorii”, dlatego zależy nam, by szkoły same się do nas zgłaszały.
Co jest mocnym punktem waszych zajęć?
– Zaczynamy od zabawy ruchowej, aby zaciekawić dzieci i obniżyć ich poziom energii, by dużo przyjaźniej nastawiły się do słuchania. Mocnym punktem zajęć jest muzyka. Dzieci nigdy nie siedzą bezczynnie. Scenariusz dostosowany jest do drugoklasistów, a warsztaty przebiegają tak, by dzieci były w stanie się skupić i zarazem się nie nudziły. Zbieramy też od dzieci informacje na temat: czym dla nich jest kultura, a potem robimy „mapę myśli”. Pod koniec warsztatów tworzymy kolejną „mapę”, która pokazuje nam, że podejście uczniów do kultury dzięki naszym zajęciom się zmieniło. Chcieliśmy kontynuować nasz projekt, ponieważ widzimy, że to co robimy ma sens. Czekamy na zgłoszenia od szkół oraz nauczycieli – mówią Paulina Zielonka i Karol Jaworski.
Realizatorami warsztatów „Łapki na kulturę” są: Karol Jaworski, Paulina Zielonka, Julia Nowak, Sara Wordingham i Gabriela Figarska.
Szkoły, nauczyciele oraz pedagodzy zainteresowani przeprowadzeniem warsztatów „Łapki na kulturę” mogą kontaktować się telefonicznie z Karolem Jaworskim (tel. 536-941-948) lub z Pauliną Zielonką (tel. 792 460 575) lub mailowo z grupą: pelna.kulturka1@gmail.com