Podsumowanie drugiej edycji konkursu „Lekcje o Mazowszu”



Muzyczne inspiracje Mazowszem, zaproszenie do szkolnego domu zagadek czy mazowieckie perełki na filmowo to tylko wybrane z tematów lekcji, które proponują uczniom mazowieccy nauczyciele. W czwartek, 28 lutego w Radomiu odbyła się konferencja, podczas której eksperci, dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz przedstawiciele samorządów rozmawiali o tym, jak w sposób ciekawy przekazać dzieciom i młodzieży wiedzę o najważniejszych wydarzeniach historycznych.

Spotkaniu poświęconemu konkursowi towarzyszyła promocja publikacji, która jest podsumowaniem II edycji konkursu „Lekcje o Mazowszu”. Nauczyciele znajdą w niej opracowania i scenariusze, które pomogą im uczyć o regionie i jego historii. – Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej. Na tym etapie nie jest łatwo rozmawiać z dziećmi o historii. Scenariusz, który stworzyłam jest bardzo prosty i zarazem twórczy oraz inspirujący. Oparłam się na tym, co było najciekawsze w życiu Józefa Piłsudskiego i jego konotacjach z Ziemią Radomską – opisywała laureatka Aldona Gębka.

W 2018 r. samorząd województwa mazowieckiego we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli już po raz kolejny zorganizował konkurs „Lekcje o Mazowszu”. Tym razem polegał on na stworzeniu scenariusza lekcji szkolnej, której tematem był „Rok dla Niepodległej”. Wybór tematyki związany był z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

Aldona Gębka, laureatka II edycji konkursu „Lekcje o Mazowszu”

– Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a to pokazuje, że zarówno dzieci chcą się uczyć o Mazowszu, ale także nauczyciele poszukują nowych inspiracji. W tej edycji tematem przewodnim była rocznica 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Takie inicjatywy pomagają nam kształcić postawy patriotyczne wśród młodzieży – mówiła Izabela Stelmańska z-ca dyrektora departamentu kultury, promocji i turystyki urzędu marszałkowskiego województwa mazowieckiego w Warszawie.

– Warto znać swoją tożsamość, dlatego samorząd województwa mazowieckiego inspiruje do nauki o regionie. Dzięki konkursowi „Lekcje o Mazowszu” powstała specjalna publikacja zawierająca opracowania i scenariusze lekcji, które pomagają w edukacji dzieci i młodzieży. W tej edycji w podręczniku znalazły się aż 22 scenariusze – dodał wicemarszałek Rafał Rajkowski.

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem. Zgłoszonych zostało aż 66 prac, z czego 8 z subregionu radomskiego. W swoich opracowaniach autorzy proponowali niekonwencjonalne podejście do tematu odzyskania przez Polskę niepodległości, takie jak np. teatr cieni, topografia miejsc pamięci czy wędrówka śladami Józefa Piłsudskiego. Finalnie wybrane zostały 22 scenariusze. Na ich podstawie powstała publikacja, która trafi do mazowieckich szkół.

wicemarszałek woj. mazowieckiego Rafał Rajkowski

– To jest projekt, który cały czas się rozwija. Wyróżnione scenariusze są zazwyczaj pracami opartymi na dodatkowych aktywnościach, co przekłada się na entuzjazm ze strony uczniów. My jako nauczyciele widzimy dużą potrzebę realizacji lekcji dotyczących edukacji regionalnej, ponieważ wiedza dotycząca regionu nie jest wśród uczniów zbyt szeroko rozwinięta. Serdecznie zachęcam do udziału w trzeciej edycji konkursu. Dla laureatów przewidziane są wysokie nagrody finansowe – zachęciła Anna Równy, koordynatorka konkursu „Lekcje Mazowszu”

W trzeciej edycji konkursu „Lekcje o Mazowszu” mogą wziąć udział nauczyciele różnych przedmiotów ze wszystkich typów szkół, a także inne osoby związane oświatą i kulturą Mazowsza. W tym roku szkolnym, w związku z 20. rocznicą utworzenia województwa mazowieckiego, tematem przewodnim jest Społeczeństwo Mazowsza. Termin nadsyłania prac upływa 28 marca 2019 r.

Więcej na temat tegorocznej edycji konkursu przeczytasz tutaj.

Komentarze



CLOSE
CLOSE