Rzecznik Prasowy i Kierownik Biura Informacji i Współpracy z Mediami Piotr Ludwiczak przesłał do naszej redakcji stanowisko spółki dot. przetargu na dostawę energii elektrycznej dla Radomia
Enea zawsze przygotowuje oferty uwzględniające obecne i prognozowane warunki rynkowe oraz charakterystykę klienta, ponieważ chcemy jak najlepiej dopasować warunki do jego zapotrzebowania.
Rynek energii jest bardzo dynamiczny ze względu przede wszystkim na obecny kryzys energetyczny w Europie, wywołany przez Rosję. Obecnie ceny zmieniają się z dnia na dzień. Wyzwaniem jest bardzo duża zmienność cen na giełdzie oraz rekordowo niskie obroty. Zakup energii w celu zabezpieczenia warunków umowy rozciąga się w czasie, co powoduje, że w cenie energii elektrycznej kalkulowane jest ryzyko zmiany cen. Warto dodać, że istotnym elementem wyceny kontraktu jest koszt wynikający z profilu zużycia energii przez klienta. W ostatnim czasie bardzo mocno wzrosły również ceny energii w godzinach szczytowych w dni robocze od 7.00-22.00 (produkt PEAK5), co dodatkowo podnosi cenę kontraktu dla samorządów. Niewłaściwym jest porównywanie zaoferowanej przez ENEA ceny wyłącznie do ceny produktu bazowego (BASE) na rynku terminowym czy do ceny energii na rynku dnia następnego, która dotyczy energii dostarczanej dziś/jutro.
Enea oferuje również inne elastyczne formy zakupu energii, z których mogą korzystać samorządy. Ze względu na zmienność zapotrzebowania na energię (np. zimą, w dni robocze, w godzinach południowych i wieczornych) energia może być kupowana np. w produktach krótszych niż rok (np. kwartały, miesiące), w produktach PEAK5 (dostawa energii w godzinach szczytowych) oraz na rynku dnia następnego i bieżącego – bezpośrednio przed dostawą energii. Samorządy mogą skorzystać z takich możliwości – zakup energii w drodze przetargu nie jest jedyną możliwą i zawsze najlepszą formą zakupu, która pozwala uzyskać optymalną cenę. Chętnie służymy wsparciem eksperckim wsparciem i konsultacjami w zakresie możliwych form zakupu energii.
Skokowe ceny energii elektrycznej to efekt głównie wysokich cen gazu i węgla, które ponownie zaczęły rosnąć z powodu odbicia gospodarczego po pandemii, ale również wskutek sytuacji na rynku surowców związanej z agresją Rosji na Ukrainę. Rekordowe ceny odnotowywane są praktycznie w całej Europie. Dodatkową przyczyną jest polityka klimatyczna Unii Europejskiej, w szczególności system EU ETS i utrzymujące się wysokie ceny uprawnień do emisji CO2. W związku z inflacją rosną także koszty stałe i inwestycyjne firm energetycznych. Unia Europejska w obliczu kryzysu na rynku energii powinna solidarnie dostosować politykę klimatyczną, w tym cele redukcyjne, do możliwości poszczególnych krajów.
Odnośnie oferty złożonej w ramach przetargu dla Radomia zwracamy uwagę, że obecnie obowiązująca cena energii dla klienta wynika z przetargu przeprowadzonego jesienią 2020 roku. W tamtym czasie ceny energii na rynku hurtowym, także w kontraktach z dostawą w latach 2021 – 2022, były rekordowo niskie, co umożliwiło sprzedawcy zaoferowanie tak niskiej ceny. Samorząd uniknął tym samym istotnej podwyżki cen na rok 2022 i tym samym podwyżka cen na kolejny okres jest bardziej odczuwalna. W porównaniu do roku 2022 należy zwrócić uwagę, że cena energii na rok 2023 jest 7,5 razy wyższa od ceny w roku 2022 (a nie 9 razy wyższa, jak podają władze miasta). Podawana przez miasto wartość wynika także ze wzrostu zapotrzebowania klienta na energię (wzrost o 16,4%).
Piotr Ludwiczak
Rzecznik Prasowy
Kierownik Biura Informacji i Współpracy z Mediami