Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprasza na wernisaż wystawy Małgorzaty Jabłońskiej BIO. Ekspozycja w ramach projektu Kadry pod napięciem. Wernisaż odbędzie się w piątek, 28 lipca.
-BIO to cztery dekady życia zawarte w jednej sekwencji sprowadzone do dwudziestu kilku sytuacji. Sceny nie zostały podzielone na kadry. Wyłaniają się z bieli, z bezkresu czasu; splatają w warkocz wydarzeń nie osadzonych w żadnych realiach. Ciąg wspomnień, obrazki wywoływane z pamięci.
Jak wiadomo, pamięć bywa zwodnicza. Natomiast emocje nie oszukują. Czujesz, co czujesz. Boli, co boli, wzrusza, co wzrusza. Przed sobą nie da się uciec.
Małgorzata Jabłońska opowiada nam nie życiorys, lecz rysuje biografię uczuć. Sekwencję otwiera symboliczny (używany jako logo w drukach i na FB) autoportret artystki, skośnookiej „dziewczyny w okularach”. Tyle daje się powiedzieć o znakach szczególnych w jej twarzy. Reszta pozostaje domysłem: nie ma ust, nosa, nawet kształt twarzy został poddany graficznej obróbce.
Dziewczyna stara się zobrazować swą historię. Nie ma jednak zaufania do pamięci, bierze ją niejako w nawias, cytuje „powidoki przeszłości”.
Z lekką ironią wspomina swą naiwną wiarę w książkową wiedzę. Drwi z marzeń w to, że zdobędzie świat dzięki talentowi i pracy. Ekscytuje się (z perspektywy współczesności) odkryciem świata wirtualnego; przyznaje do zachłyśnięcia możliwościami cyfry. Jednak w pewnym momencie ważniejsza od sztuki staje się miłość. Decyduje się zostać matką. I macierzyństwo daje jej siły, o posiadanie których nawet się nie podejrzewała. Z kruchej kobiety zamienia się w wilczycę (rzymską), umiejącą walczyć o dziecko, o to, by stworzyć córce jak najlepsze warunki – mówi Monika Małkowska, kurator wystawy.
O autorce:
Dyplom z projektowania graficznego w pracowni Nowych Mediów na Wydziale Grafiki w Katowicach, ASP w Krakowie. Ukończyła Podyplomowe Studia Muzealniczo-Kuratorskie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pracuje nad doktoratem (UAP), opowiadając językiem grafiki o neuronauce.
Przede wszystkim zajmuje się grafiką, w tym narracją graficzną (komiksem). Narzędziem jej pracy jest komputer, tematem życie, formą figuratywna geometria, metodą działania redukcja.
W sztuce wykorzystuje język dizajnu, którym precyzyjnie porządkuje chaos zdarzeń i emocji. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. w Szwecji, Niemczech, Holandii, Austrii, Włoszech, Korei). Jej prace prezentowały: Instytut Polski w Dusseldorfie i Wiedniu, przestrzeń artystyczna „Parismoskau” w Lipsku, galeria „Raster” oraz Miejsce Projektów Zachęty w Warszawie, galeria „Arsenał” w Białymstoku, Galeria Beta w MOCAK-u. Na Śląsku m.in.: Galeria Sztuki Współczesnej BWA, „Rondo Sztuki” i „Galerię Intymna” w Katowicach, Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika” w Bytomiu czy Stacja Artystyczna Rynek w Gliwicach.
Aktywna na polu edukacji jako wykładowca akademicki (Politechnika Śląska, Podyplomowe Studia Grafiki) oraz jako autorka warsztatów artystycznych i projektowych dla dzieci i dorosłych, we współpracy z instytucjami kultury i placówkami edukacyjnymi. W tym roku szkolnym prowadzi cykle warsztatów w Domu Oświatowym Biblioteki Śląskiej w Katowicach, w Szkole Rysunku i Malarstwa „Uffo” w Gliwicach oraz zajęcia w ramach Otwartego Studium Rysunku i Malarstwa na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Członkini ZPAP, okręg gliwicko-zabrzański.
Wernisaż odbędzie się w piątek, 28 lipca o godz. 14 w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia przy ul. Kopernika 1. Wystawa będzie czynna do 31 października.