Nowe dzieła w kolekcji „Elektrowni”

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” zakupiła pięć dzieł sztuki, realizując długofalową strategię rozbudowy zbiorów. Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (mającego charakter konkursu) oraz wsparciu finansowym organizatora – Samorządu Województwa Mazowieckiego. Wartość pozyskanych dzieł wynosi 240 tys. zł.

– Wzorem lat ubiegłych kontynuujemy zwycięską passę. Nasz wniosek został pozytywnie rozpatrzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mogę powiedzieć z dumą, że po raz 6 z rzędu „Elektrownia” znalazła się w elitarnym gronie bardzo niewielu instytucji w Polsce, które uzyskały dotację na zakup dzieł sztuki – podkreślił Krzysztof Bochyński z MCSW „Elektrownia”.

Siłą nowo zakupionej kolekcji jest to, że wyróżnia się ona od zbiorów, które są współcześnie tworzone. Naszym celem jest rozbudowa kolekcji własnej „Elektrowni”. W tym roku kupiliśmy 5 prac 4 artystów. Warto podkreślić, że bardzo trudno jest pozyskać dobre reprezentacje tendencji neoekspresjonistycznej, która zawładnęła początkiem lat 80-tych, nam się to w tym roku udało. Mamy bardzo wiele prac na bardzo wysokim poziomi – dodał Krzysztof Bochyński.

https://radioradom.pl/wp-content/uploads/2018/12/Bocheński.mp3?_=1
Zakupy do kolekcji „Elektrowni” w 2018 roku

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej budowę kolekcji, liczącej ponad 800 dzieł, w tym wiele już kanonicznych dla sztuki polskiej ostatnich dekad, rozpoczęła w 2007 roku.

W tym roku do zbiorów trafiły prace:

1. Paweł Kowalewski, Kobieta i mężczyzna, 1985, olej na płótnie, 120 x 150 cm

Zakup wynikał z realizacji strategii Elektrowni w zakresie budowy reprezentacji polskiego malarstwa lat 80. i 90. Zakup domyka ten etap budowy zespołu, manifestuje tendencję neoekspresjonistyczną w ostrej, doktrynalnej formie, w wydaniu członka Gruppy (z okresu istnienia tej formacji, zapewne najważniejszej w sztuce polskiej lat 1980.), nieobecną dotychczas w zbiorach Elektrowni. Nawiązuje relację z obecnymi w kolekcji wielkoformatowymi płótnami Dariusza Vasiny. Autor nie był dotychczas reprezentowany w kolekcji.

2. Paweł Susid, Projekt stołu dla czterech osób, 1985, olej, akryl, płótno, 46 x 80 cm

3. Paweł Susid, Stażewski, Strzemiński mylą mi się, 1986/2008, akryl, płótno, 50 x 100 cm

Zakup dwóch obrazów artysty był wynikiem realizacji strategii „Elektrowni” w zakresie budowy reprezentacji polskiego malarstwa lat 80. i 90. XX stulecia. Zakup domyka ważny etap budowy tego zespołu, reprezentuje nowe postmodernistyczne malarstwo, którego cechą przewodnią jest intertekstualność oraz poszukiwanie nowego sposobu obrazowania. Prace niejako prekursorskie wobec praktyk artystycznych grup Ładnie czy Twożywo. Zakup skorelowany z obecnymi w kolekcji dziełami, m.in. Roberta Maciejuka czy Marcina Maciejowskiego. W kolekcji Elektrowni znajdują się dwie prace na papierze tego autora: Bez tytułu (Parę książek), 1990/2002, ołówek, akryl, papier, 35 x 42 cm oraz Bez tytułu (To była dobra książka), 2003, ołówek, akryl, papier, 28 x 61 cm.

Z kolei zakupy dwóch poniższych dzieł miały na celuwzmocnienie w kolekcji „Elektrowni” reprezentacji nowych praktyk artystycznych po 1989 roku (instalacje), już istniejącej w postaci dzieł m.in. Piotra Kurki, czy Ryszarda Ługowskiego.

4. Marek Chlanda, Grupa ZAŚNIĘCIE / FALLING ASLEEP group, 1996–2006,

z Kolekcji poznańskiej 1978–2006 – 18, Galeria Muzalewska, Poznań; Składowe:

a) obraz (w ramie) na ścianie: ołówek, collage na papierze, 109 x 80,2 cm
b) stół z obiektami: drewno, sklejka, drut, tektura, gips, parafina, wosk; sześć elementów, 98 x 66 x 123 cm
c) forma stojąca: drut, siatka, płótno, klej, wosk, parafina, 165 x Ø85 cm

5. Piotr Lutyński, Oddział dziecięcy, 2014,

łóżeczko szpitalne dziecięce, 7 par skrzypiec dziecięcych, linka stalowa; wym. w zależności od konfiguracji elementów: 141 x 105 x 64 cm, gumolit: 300 x 300 cm.

W kolekcji „Elektrowni” dotychczas nie było dotychczas prac Chlandy, natomiast znajdują się dwie prace Lutyńskiego: Narodziny, 2009 oraz Dzień pierwszy, 2011 (darowizna).

Natomiast do działu zbiorów pozaartystycznych została zakupiona, dzięki dotacji 70.890 zł przekazanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, szafa pomiarowo-rozdzielcza firmy Siemens & Halske z oryginalnym oprzyrządowaniem, częściowo zrekonstruowana w 2017 roku. Zakup nawiązuje do pierwotnej funkcji „Elektrowni” i będzie stale eksponowany na parterze budynku.

Zakupione dzieła będzie można oglądać do końca roku, 30 grudnia 2018 roku. 

Źródło: MCSW „Elektrownia”

Komentarze